Van der Lee Staalbouw wil graag een positieve bijdrage leveren aan de planeet. Stap voor stap vernieuwt het bedrijf en neemt hierin telkens duurzaamheid mee. Door deelname aan het CO2-beprijzingsonderzoek van Klimaatplein kreeg Van der Lee inzicht in de eigen CO2-uitstoot en een stappenplan richting klimaatneutraal ondernemen.
Joost van der Lee: “Wij nemen deel aan dit onderzoek omdat we benieuwd zijn waar we kunnen verduurzamen. Die wil die is er, maar we weten nog niet goed waar we de meeste CO2-impact kunnen maken.”
Nulmeting CO2-uitstoot
In 2018 werd de CO2-footprint van Van der Lee met behulp van de Milieubarometer op 208 ton CO2 bepaald. Meer dan 60% van de CO2 kwam van het, grijze, stroomverbruik. Een kwart van de footprint was het gevolg van stookolie en aardgas voor verwarming. De fictieve CO2-belasting (ofwel kosten om de klimaatschade te herstellen) is jaarlijks € 12.480,- voor Van der Lee. Zaak dus om het verbruik van fossiele brandstoffen zoveel mogelijk te beperken.
Natuurlijke momenten
Eigenaar Joost van der Lee ging met het adviesrapport van Stichting Stimular aan de slag door zoveel mogelijk van de acties op de agenda te zetten. Telkens als een onderdeel van het bedrijf vernieuwd wordt, worden ook CO2-bespaaracties doorgevoerd. Door deze structurele aanpak zijn alle medewerkers betrokken en inmiddels veel bewuster geworden als het gaat om duurzaamheid.
Minder elektriciteit
Om elektriciteit te besparen heeft Van der Lee gefocust op de verlichting, de compressor en de elektrische heftruck. Alle verlichting is inmiddels vervangen. Buiten stonden de lampen soms de hele nacht aan; deze staan nu op een tijdschakelaar. Ook de compressor ging op een tijdschakelaar. Verder is deze nu zuiniger door betere afstelling, dichten van lekken en het aanzuigen van koude buitenlucht. Verder is de oude elektrische heftruck vervangen: de oude accu trok veel teveel stroom. Eind 2019 zijn met subsidie 780 zonnepanelen geplaatst, die de gehele resterende stroomvraag opwekken.
Eerst van stookolie af
Wat betreft verwarming is Van der Lee bijna helemaal van de stookolie af. Er waren echter onvoldoende gasheaters geplaatst, waardoor de heaters constant op vol vermogen draaiden én de oude olieverwarming alsnog bij moest springen. Dat wordt opgelost. Verder wordt de nieuwe hal met vloerverwarming ‘s avonds afgesloten met lamellen , zodat ’s nachts de warmte niet meer naar de andere hallen stroomt.
Bij verbouwing doorpakken
Bij de verbouwing van de spuitafdeling (gepland voor 2021) wil Van der Lee de verwarming direct goed aanpakken. Gepland zijn vloerverwarming, goede wand- en dakisolatie, warmteterugwinning van de ventilatielucht en een snelloopdeur.
Zwaar vervoer lijkt nog lastig
Verduurzamen van vervoer blijft een uitdaging in de metaalbranche, omdat de elektrische wagens vaak niet sterk genoeg zijn voor het vervoer van tonnen staal. Van der Lee heeft nu gekozen om de jeep met aanhanger te vervangen door een bus met laadbak. Deze rijdt zuiniger. Voor de personenwagens overweegt het bedrijf deze op de lange termijn door elektrisch te vervangen.
Oplosmiddelen zijn ook broeikasgassen
Tot slot heeft Van der Lee ook broeikasgassen als gevolg van de vrijkomende oplosmiddelen uit verf. De belangrijkste maatregel om dit terug te dringen, is door het verfgebruik zelf terug te dringen. Het bedrijf werkt al met restverf: alle restjes gaan samen in een ton voor hergebruik. Producten waarvoor geen kleureisen gelden krijgen deze restkleur opgespoten. Verder werkt Van der Lee met technieken om met minder verf producten beter dekkend te krijgen.
Effect op de CO2-footprint
In één jaar wist Van der Lee de footprint flink terug te dringen: met maar liefst 30% naar 166 ton CO2 in 2019. De elektriciteitsvraag nam af met 18% als gevolg van de aanpak op verlichting, compressor en de elektrische heftruck. De overstap naar gasheaters zorgde voor 18 ton CO2-reductie. De emissies van zakelijk verkeer en oplosmiddelen in verf waren nog wel licht gestegen als gevolg van toegenomen werk en omzet.
In 2020 zal Van der Lee de footprint verder verlagen door de gehele elektriciteitsvraag op te wekken met zonnepanelen. Ook voor verwarming worden verdere reducties verwacht door betere afstelling van de gasheaters en de aanpassingen bij de verbouwing. Stap voor stap komt Van der Lee dichterbij het einddoel ‘Klimaatneutraal’!
Onderzoek CO2-beprijzing
Bijzonder aan dit onderzoek van Klimaatplein is dat de bedrijven die meededen een CO2-reductieplan kregen waarin niet alleen de besparingen op energiekosten werden doorgerekend, maar ook besparingen op zogenaamde maatschappelijke CO2-kosten. Er is voor mkb nog geen sprake van een belasting voor de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen. Een bedrijf kan deze kosten wél al meenemen in haar beslissingen om zo duurzamere keuzes te maken. In dit CO2-beprijzingsonderzoek werd gerekend met een prijs van € 60 per ton CO2, de minimale prijs volgens de Wereldbank om de klimaatdoelen van Parijs te kunnen halen.
Bron: ‘Van der Lee Staalbouw’, Rob van der Rijt voor Klimaatplein (december 2018) en ‘Van der Lee Staalbouw stap voor stap naar klimaatneutraal‘, Carmen van den Berg van Stichting Stimular voor Klimaatplein (oktober 2020)