Na een zorgvuldige zoektocht naar de beste leverancier, heeft de TU Delft besloten GreenFox de opdracht te geven op de campus de bestaande TL-armaturen om te bouwen en te voorzien van LED-TL’s.
Sinds medio 2017 is GreenFox bezig met het ombouwen van TL-armaturen op de campus van de TU in Delft. Bestaande armaturen krijgen een nieuw leven. Ze worden gereinigd en voorzien van nieuwe onderdelen. Onderdelen die minimaal honderdduizend branduren dienst doen. En zitten die honderdduizend branduren er op, dan biedt de LED-TL nog minimaal negentig procent van de oorspronkelijke lichtopbrengst.
Afvalberg
Technisch gezien is er momenteel geen betere LED-TL-verlichting op de markt. Maar daar gaat het, als het aan GreenFox ligt, niet perse om. Het gaat er GreenFox meer om dat bestaande armaturen niet achteloos worden vervangen en op de afvalberg belanden. Daarbij komt dat de meeste LED-armaturen als één geheel worden geleverd. Gaat er in zo’n armatuur ook maar één LED-je stuk, dan belandt de volledige armatuur op de afvalberg.
De GreenFox-LED-TL kan uit elkaar en bestaat uit losse componenten. Ook uit verschillende, aan elkaar gekoppelde printplaten. Is er één LED-je stuk, dan wordt het betreffende deel van de printplaat uit de buis gehaald. Het kapotte LED-je wordt vervangen en de printplaat krijgt een plek in een ‘refurbished’ versie van de GreenFox-LED-TL. De oorspronkelijke buis wordt aangevuld met een nieuw stukje printplaat.
Sociaal
En het sociale aspect? Nou, om te beginnen heeft iedere GreenFox-LED-TL een paspoort. Daarin staat dat de TL geen slechte stoffen bevat, alles recyclebaar is en er geen kinderhandjes uit lageloonlanden aan te pas komen. Sterker, de GreenFox-LED-TL wordt, in Nederland, geassembleerd. En wel door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Maar ook het ombouwen van de armaturen gebeurt door mensen die het contact met de arbeidsmarkt hebben verloren. “Onze elektriciens halen de armaturen uit het plafond en dragen deze over aan de collegae. Deze voorzien de armaturen van de nieuwe onderdelen, maken de armaturen schoon, vervangen, als dat nodig is, bedrading en ‘voetjes’, testen de nieuwe armatuur en dragen de armatuur weer over aan de elektricien. Deze plaats de armatuur weer terug.”
Bron: Nieuwsbrief MVO Nederland (december 2017)