Minder negatieve impact op het milieu realiseren is al sinds 1994 de grote missie van tapijttegelfabrikant Interface: Mission Zero. Daar is nu een nieuwe ambitie bijgekomen: In 2040 wil het bedrijf volledig klimaatpositief opereren. Directielid Ton van Keken in een interview met DuurzaamBedrijfsleven: “Verduurzaming is iets onvermijdelijks, dat gaat en moet gebeuren. We lopen tegen de grenzen van ons systeem aan. Als je je dat realiseert, dan kun je beter proactief zijn en vooroplopen. Dan is het ook een kans.”
Duurzaam zakendoen
“We willen zowel duurzaam als zakelijk succesvol zijn, dat is een voorwaarde om onze duurzaamheidsstrategie te vervullen. Door mensen mee te nemen op onze duurzaamheidsreis, onze ervaringen te delen en uit te leggen dat het goed is voor milieu en omgeving, bereiken we klanten. Die moeten ons nieuwe opdrachten gunnen, wat in toenemende mate lukt. Over de hele wereld hebben we inspirerende en duurzame omgevingen gecreëerd, die noemen we Positive Spaces. Door dit tot een gespreksonderwerp te maken, vinden we aansluiting bij klanten.
Een groot deel van ons klantenbestand waardeert ons vanwege onze duurzame missie. Dat was 25 jaar geleden veel moeilijker dan nu. Er zijn nog altijd partijen die niets geven om duurzaamheid, maar steeds meer klanten zijn er bewust mee bezig, zeker met het thema circulaire economie, waarbij de natuur onze mentor is.
Mijn ervaring is dat wanneer je als onderneming succesvol wil zijn, datgene wat je aan klanten levert primair goed moet zijn. Interface levert vloeroplossingen: als de klant dat besteld, dan gaat het over design, functionaliteit, kleur, akoestische eigenschappen en reinigbaarheid. Duurzaamheid en circulariteit zijn de kers op de taart, dat daarbij de doorslag kan geven, maar gelukkig ook steeds vaker de basis is.”
Een heldere visie
“Het aan boord krijgen van je eigen mensen was de eerste grote uitdaging. Toen we 25 jaar geleden begonnen, was er veel meer scepsis over duurzaamheid. Het zou vooral geld kosten en niets opleveren. Het veranderen van die mindset heeft alles te maken met leiderschap, het ontwikkelen van een heldere visie en daaraan vast blijven houden. Als ik naar ons succes kijk, dan hebben wij dat goed aangepakt. Het thema duurzaamheid levend houden binnen de organisatie is een kwestie van consistent communiceren en innoveren, veel ingewikkelder dan dat is het niet.
De oorsprong van onze visie gaat terug naar Ray Anderson, de oprichter van Interface. Het is een geluk dat hij een visie op duurzaamheid ontwikkelde en zijn bedrijf als de natuur wilde laten functioneren. Omdat hij zowel CEO als aandeelhouder was, had hij de positie om dat door te zetten. Hij ontwikkelde een strategie waarmee hij uitdagingen in kleine brokken splitste en ze behapbaar maakte.
Anderson bedacht geen ingewikkelde zaken, maar maakte duurzaamheid vooral meetbaar en hij wist doelen te stellen. Zo kreeg elke afdeling eigen duurzaamheidsdoelstellingen. Op het moment dat daar successen uitkomen, krijgt het thema vanzelf vleugels. Eén van de successen is bijvoorbeeld dat er veel aan productontwikkeling is gedaan, waardoor de duurzame insteek ook daadwerkelijk tot kostenvermindering heeft geleid.”
‘Doing well by doing good’
“Er is een quote van oprichter Ray Anderson die ik treffend vind: ‘we’re doing well by doing good.’ Verduurzaming is iets onvermijdelijks, dat gaat en moet gebeuren. We lopen tegen de grenzen van ons systeem aan. Als je je dat realiseert, dan kun je beter proactief zijn en vooroplopen. Dan is het ook een kans.
Duurzaamheid is al veel meer mainstream dan tien jaar geleden en is ook als thema verbreed. Het gaat nu ook om circulariteit, inclusiviteit en welzijn. Ik geloof er heilig in dat je niet moet afwachten, maar zelf het initiatief moet nemen. Anders gebeurt er niets. Het moet vanuit het bedrijfsleven komen, maar als bedrijf alleen krijg je het niet voor elkaar.”
Bron: Duurzaam Bedrijfsleven, Klimaatpositief opereren met de natuur als gids, Sanne Bode (2019)