Elektrisch vrachtvervoer komt traag op gang. Transportbedrijf Simon Loos loopt met 50 elektrische wagens voorop. “Tussen 2014 en 2023 hebben onze elektrotrucks 3 miljoen kilometer gereden, waarvan de helft in de afgelopen 12 maanden”, zegt vlootbeheerder Wim Roks. Wat is hun aanpak?
Elektrisch wagenpark
Het wagenpark, dáármee onderscheidt Simon Loos zich op het gebied van duurzame innovatie. “We willen ook zonnepanelen plaatsen, maar die zijn nog niet geschikt voor de daken van onze panden. Misschien dat plakpanelen een goede oplossing zijn.” Maar zonnepanelen zijn niet het belangrijkst, legt Wim Roks uit. “Van alle energiezuinige maatregelen bespaart vooral een elektrisch wagenpark de meeste uitstoot van CO2. Zeker als we groene stroom beschikbaar hebben.”
Muisstille elektrotrucks
Het bedrijf breidt voortdurend het elektrische wagenpark uit. “Afhankelijk van het type en het gebruik kunnen deze trucks een afstand afleggen van tussen 200 en 350 kilometer”, vertelt Roks. “Ze zijn emissievrij, muisstil en eenvoudig te gebruiken. We hebben het over zware voertuigen in verschillende gewichtsklassen, maar je rijdt er zó mee weg.” De batterijen leveren ook stroom om de horeca-, vers- en diepvriesproducten achterin te koelen.
Omschakelen naar elektrisch rijden
Roks is trots op de verduurzaming van het wagenpark bij Simon Loos. “In 2014 waren we de eerste met een elektrische stadstruck voor horecadistributie. Tot 2020 konden bedrijven geen elektrische trucks kopen bij de grote fabrikanten. Voor die tijd konden we alleen dieselwagens door kleine partijen laten ombouwen. We zijn er trots op dat we in 2020 en 2021 een aantal fabrieksprototypes van de eActros-bakwagen mochten testen. In 2022 kochten we de eerste definitieve modellen van de eActros-bakwagen én de allereerste elektrotrekkers van Volvo. En sinds dit jaar rijden de eerste eActros-trekkers rond die stroom leveren aan de koelmachine op de trailer.
Milieu-investeringsaftrek houdt kosten laag
Simon Loos maakte bij de aanschaf gebruik van de Milieu-investeringsaftrek (MIA), een fiscaal voordelige regeling. Roks: “MIA helpt enorm om de kosten te drukken. Zo’n elektrische wagen is nou eenmaal duurder dan een dieselwagen. Gelukkig werkt RVO hard aan de bekendheid van de MIA-regeling. Daardoor wisten wij al snel van het bestaan af.” En, rijdt Simon Loos in de toekomst volledig elektrisch? “Misschien over 10 tot 15 jaar. Tot die tijd moet je voor langere afstanden denken aan biobrandstoffen. Maar dat elektrisch vrachtvervoer de toekomst heeft, daar twijfel ik niet aan.”
Bron: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (november 2023)