Scania probeert veel van haar nieuwe technieken eerst uit in haar eigen transportbedrijf. Dit Scania Transport Laboratory is letterlijk een rijdend laboratorium, waarmee Scania nu laat zien dat het de uitstoot van koolstofemissies met 95 procent kan beperken.
Scania Transport Laboratory rijdt dagelijks met 14 trekkers op lange-afstandstrajecten tussen de fabrieken in het Zweedse Södertälje en Zwolle. In en rond de fabriek in Zweden rijden nog eens 31 trucks en bussen voor intern transport. Vanaf 2018 draait de vloot alleen op fossielvrije brandstof en hybride aandrijving die de koolstofemissie met meer dan 95 procent vermindert.
“Dit is echt een voorbeeld van ‘practise what you preach’”, zegt Jan Björklund van Scania Transport Laboratory. “We vragen onze klanten en de industrie in het algemeen niet om iets te doen wat we niet zelf willen doen.”
Ultieme test van kwaliteit en prestaties
Met de trucks tussen Zwolle en Zweden wordt jaarlijks 400.000 kilometer gereden, voor elke afzonderlijke trucks. Dat is ongeveer drie keer zo veel als een vrachtwagen tegelijkertijd in een gemiddeld transportbedrijf zou rijden. Dat betekent dat het Lab Scania een uitstekende kans biedt om de kwaliteit en prestaties van voertuigen te testen en te beoordelen. Even belangrijk is het testen van theorieën over stroomanalyse en planning als middel om afval uit het transportsysteem te verwijderen, evenals opleiding van chauffeurs.
“Een van de belangrijkste lessen voor ons is het effect van planning en rijopleiding. We zien dat het werkt en dat vrij kleine aanpassingen grote gevolgen hebben. Het verlagen van de snelheid van 90 naar 80 km / u in de langeafstandsoperaties vermindert bijvoorbeeld het brandstofverbruik met 10 procent, terwijl het relatieve tijdverlies maar 1 procent is “, zegt Björklund.
Scania zou het allerliefste met 100 procent fossielvrije brandstof rijden, maar dat is niet mogelijk. Buiten Zweden is er een tekort aan tankstations met HVO en/of biodiesel, wat betekent dat er af en toe ook gewone diesel moet worden getankt.
Bron: Scania vertaald door TTM (november 2018)