Hoe krijg je de mensen uit de auto? Met deze vraag werd Tijs van der Wielen, manager HR, strategie en verantwoording, geconfronteerd toen het Maasstad Ziekenhuis vanaf twee locaties met redelijke parkeergelegenheid verhuisde naar het huidige gebouw (zie Stimular-maatregel Mobiliteitsmanagement bij verhuizing). Het was al bekend dat daar voor parkeren betaald zou moeten worden en met rond de 3.300 medewerkers leverde dat een probleem op. Dé kans om fiets en OV te stimuleren. Hoeveel van die autoverlaters komen nu op de fiets?
”Er is vol ingezet met oog voor drie pijlers”, vertelt Tijs. “Goed werkgeverschap, maatschappelijk verantwoord en binnen de mogelijke financiële kaders.” Daarvoor werd samengewerkt met
André Zoutewelle, mobiliteitsmanager van het Vervoerscoördinatiecentrum Rijnmond (VCCR). Die adviseert over mobiliteitsbeleid, waaronder de inzet van het OV, subsidiemogelijkheden en allerlei aansprekende manieren om mensen op een andere manier naar hun woon-werkverkeer te laten kijken.
Cijfers
Tussen 2008 (eerste meting – voor de verhuizing) en 2012 zijn 6% meer mensen gaan fietsen, zodat nu ongeveer 30% van de medewerkers regelmatig op de fiets naar het werk komt. Dat zijn ruim 1.000 mensen. Het autogebruik van Maasstadmedewerkers is met 10% afgenomen. Medewerkers van het Maasstad reizen gemiddeld een behoorlijke afstand naar hun werk: 20 km. Ze komen o.a. vanaf de eilanden, Gouda-Utrecht, Tilburg.
Het ziekenhuis heeft gebruik gemaakt van de expertise van de VCCR en waar mogelijk subsidie aangevraagd. Desondanks kost dit mobiliteitsplan een half miljoen per jaar. Daar staat behalve minder auto’s ook een beter welzijn tegenover.
Opstapdagen
Dat laatste gebeurde onder andere op de Opstapdagen. In samenwerking met lokale fietsenhandelaren konden de medewerkers gratis kennismaken met elektrische fietsen en scooters. Die mochten een week lang geprobeerd worden tijdens de woon-werkreis. Ook kreeg iedereen voor een dag een gratis OV-probeerkaart met een persoonlijk advies wat de beste route van huis naar werk was.
Financiën
De sterkste prikkels blijven de financiële: bij het nieuwe ziekenhuis is het betaald parkeren voor iedereen, het kost € 4,50 per dag en dat tikt aardig door. Voor een elektrische fiets of scooter kreeg men een subsidie van € 550 en daarnaast kon een “groene lening” worden aangegaan. Een fietsenplan bestond al en bestaat nog steeds, waardoor je met voorfinanciering van het ziekenhuis elke drie jaar een nieuwe fiets kunt aanschaffen.
Mobiliteitsbudget
Wat echt een revolutie was, is dat iedereen een zogenaamd mobiliteitsbudget kreeg, voordat het in de CAO stond. Voorheen was het zo dat je, als je binnen een afstand van 10 km van je werk woonde, geen recht had op vervoerskosten. Vanaf het moment van verhuizing had iedereen recht op een vergoeding, zodat “ouwe trouwe fietsers” daar nu ook voor in aanmerking kwamen.
Maar niet alleen dat
Behalve de geldelijke voordelen zijn er ook niet-materiële initiatieven ontwikkeld. Er waren plannen voor een prachtige ondergrondse fietsparkeergelegenheid, maar die is helaas door de welstandscommissie afgekeurd. Er staat nu een tijdelijke overdekte en afgesloten fietsparkeerplaats met oplaadpunten voor de elektrische fietsen vlak achter het ziekenhuis, zodat fietsers nauwelijks hoeven te lopen om binnen te komen.
Bron: Fietserskrant Rotterdam (nov. 2013)