Pompleverancier Grundfos pioniert al vanaf haar oprichting met producten die vooruitlopen op de sector. Ook op het gebied van duurzaamheid neemt ze het voortouw. Echter, deze inspanningen waren nog niet zichtbaar voor de stakeholders in Nederland. Stimular ondersteunde Grundfos Nederland daarom met het opstellen van een MVO-verslag. In dit artikel lees je hoe het verslag tot stand is gekomen en wat de highlights zijn.
Duurzaamheid in het DNA van Grundfos
Al snel werd tijdens de gesprekken met Stimular duidelijk dat de Nederlandse vestiging van Grundfos veel doet aan MVO. Dat is mede het resultaat van een sterk duurzaamheidsbeleid vanuit het moederbedrijf in Denemarken. Wereldwijd doel van het bedrijf is om in 2025 een sustainability-index van 100% te bereiken. Grundfos Nederland heeft nu haar eigen transparante duurzaamheidsverslag, welke laat zien hoe de Nederlandse organisatie aan dit doel bijdraagt.
Highlights
Hieronder staan de negen MVO-indicatoren waarop Grundfos NL haar duurzaamheidsprestatie monitort. De tabel geeft de voortgang weer van het laatste jaar (2019) en het doel voor 2025. De indicatoren zijn ingedeeld binnen de vijf Sustainable Development Goals (SDG’s) waaraan Grundfos zicht heeft gecommitteerd. Onder de tabel staat een toelichting van het MVO-beleid, per SDG.
Goed zakelijk gedrag
Grundfos opereert in 56 verschillende landen met eigen culturen, tradities, lokale wetten en voorschriften. Om goed zakelijke gedrag te waarborgen heeft het bedrijf de belangrijkste principes vastgelegd in de Grundfos Gedragscode (Code of Conduct). Deze bevat onderwerpen van (de naleving van) wetgeving tot mensenrechten, en van belangenverstrengeling tot arbeidsrecht. Alle werknemers dienen jaarlijks een training te volgen. In 2019 werd dit doel wederom gehaald. Voor leveranciers is er een aparte gedragscode (Supplier Code of Conduct) om ethische kwaliteit in de keten te waarborgen.
Draagt bij aan SDG 16: Vrede, justitie en sterke publieke diensten
Waardig werk en gelijkheid
Grundfos, dat zijn de mensen. Enthousiaste medewerkers die innovatieve ideeën omzetten in unieke producten en diensten. “We geloven dat we dit kunnen continueren door het creëren van een fantastische plek om te werken: divers, inclusief, veilig en met mogelijkheden voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. Deze aspecten stralen we dagelijks uit en komen terug in het personeelshandboek. Door jaarlijks een werknemersmotivatie-onderzoek uit te voeren kunnen we de werkplek verder verbeteren.” Het doel is een tevredenheidsindex van 80 (in 2025), in 2019 was dit 73 voor de Nederlandse locatie.
Draagt bij aan SDG 8: Waardig werk en economische groei
Water is onze passie
“Onze pompoplossingen helpen onze partners en klanten om water te verplaatsen naar waar het moet gaan. Drinkwater leveren voor de kleinste dorpen en de hoogste wolkenkrabbers; afvalwater behandelen en verwijderen en warmte en comfort naar de wereld brengen – of indien nodig afkoelen. De wereldwijde waterschaarste vormt echter een groot risico. Onze kennis van water levert een belangrijke bijdrage aan het verbeteren van de bereikbaarheid van veilig drinkwater en de verspilling hiervan. Op de locatie in Almere werken we ook aan de reductie van ons waterverbruik. In 2019 bedroeg dit 5 m3/fte, ruim onder de max van 8 kuub per medewerker per jaar.”
Draagt bij aan SDG 6: Schoon water en sanitair
Groen van hart
“Wij nemen nu de verantwoordelijkheid voor het klimaat van morgen door continu onze ecologische voetafdruk te minimaliseren. De meeste impact maken we door energiezuinige pompen te ontwikkelen; 10% van het wereldwijde energieverbruik wordt immers geconsumeerd door pompen. Onze innovatie-inspanningen focussen daarom op energie-efficiëntie.”
“Ook wat betreft onze eigen bedrijfsvoering voegen wij de daad bij het woord.” Grundfos heeft zich als doel gesteld om de eigen emissies in 2025 te halveren ten opzichte van 2008. Tussen 2008 en 2019 zorgden de genomen klimaatmaatregelen voor een CO2-reductie van 17%, naar 510 ton CO2. Het brandstofverbruik van het wagenpark is nog steeds de zwaarste wegende factor van de uitstoot van de locatie.
Draagt bij aan SDG 13: Klimaatactie
Circulariteit bij Grundfos
Verantwoord omgaan met grondstoffen krijgt op verschillende manieren aandacht bij Grundfos. “Op het verkoop- en servicekantoor in Almere werken we allereerst aan preventie, hergebruik en recycling. In 2019 brachten we de hoeveelheid restafval terug tot 7.677 kg en werd ongeveer 60% gescheiden. Verder moet de productie van onze goederen slimmer en schoner. Levenscyclusanalyse geeft ons beter inzicht in de impact van gekozen materialen en ontwerp. Verder is er een omslag nodig in denkwijze waarbij de end-of-life fase centraal staat.” In Nederland is inmiddels een ‘Take back’ programma uitgerold waarin de keten (installateurs, groothandel en Grundfos) samen werkt aan duurzaam hergebruik van de pompen door deze via inzamelpunten terug in te nemen.
Draagt bij aan SDG 12: Verantwoorde consumptie en productie
Van werksessies tot rapport
Het MVO-verslag is tot stand gekomen na een stakeholdersanalyse (wie zijn je klanten, welke MVO-thema’s spelen hier) en een MVO-focussessies. Deze methode is gebaseerd op ISO 26000, de richtlijn voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het verslag en een zogeheten ‘MVO-zelfverklaring’ zijn dan ook terug te vinden op het publicatieplatform van de NEN: het Nederlandse normalisatie-instituut.
Uitdaging in het proces was dat veel van de inspanningen internationaal worden aangestuurd, maar het is gelukt om juist de activiteiten in Nederland goed in beeld te brengen. Met een volwaardig en transparant MVO-verslag (PDF) als resultaat, waarmee Grundfos: meer binding creëert met bestaande klanten, betere scoringskansen heeft in aanbestedingen en bovendien intern goed zichtbaar heeft waar ze al heel goed en minder goed op scoort.
Lees hier het volledige MVO-jaarverslag 2020 van Grundfos Nederland (PDF)
Wil jij ook samen met Stimular een MVO-verslag opstellen? Lees verder over onze ondersteuning duurzaamheidsverslag of neem contact op met Marlies Peschier via 010-238 28 22.