FrieslandLease is een pionier op het gebied van duurzame mobiliteit. De leasemaatschappij wil het rijden in waterstofauto's stimuleren. Daarvoor maakt zij gebruik van de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Het bedrijf deed de meeste MIA-aanvragen voor waterstofauto’s in Nederland.
“Bestuurders van waterstofauto’s kunnen nu nog niet zorgeloos rondrijden in Nederland”, vertelt Jan Baljeu, directeur van FrieslandLease. “Daarvoor zijn er te weinig waterstoftankstations. En er lijkt geen haast om dit op te schalen. Dat beperkte netwerk maakt de Nederlandse markt ook oninteressant voor waterstofautofabrikanten, terwijl juist hún investeringen essentieel zijn voor de Nederlandse transitie naar duurzame mobiliteit.”
Groter aanbod waterstofauto’s
Het is dus zaak dat het aantal tankstations groeit, stelt Baljeu. “Maar dat gebeurt pas als meer mensen in een waterstofauto rijden. Daarom motiveren wij onze klanten om dat te doen. Om te beginnen door waterstofauto’s aan te bieden. Samen met onze klanten houden we de mobiliteitstransitie in beweging.”
Aanschaf was groot risico
FrieslandLease kocht in 2016 haar eerste waterstofauto’s. “Het netwerk was toen nog beperkter dan nu. De aanschaf was dan ook een groot risico. Je weet niet wat de markt doet en of de waterstofauto’s hun waarde blijven houden. Maar we wilden dat risico aangaan – in naam van de mobiliteitstransitie.”
Mee pionieren
Baljeu had volop vertrouwen in zijn klanten. “Zij zijn bereid om met ons mee te pionieren. Dat zagen we 10 jaar geleden ook, toen we de eerste Tesla’s aanboden. Daar was destijds ook niet bepaald een ideaal netwerk voor. Maar als je ergens in gelooft, dan moet je daarvoor gaan. En uiteindelijk betaalde onze aanschaf van elektrische auto’s zich uit.”
Lagere leaseprijs
Net als bij de aanschaf van de Tesla’s, gebruikt FrieslandLease de MIA bij het aanbieden van waterstofauto’s, vertelt Baljeu. “Wij verwerken deze aftrek in de leaseprijs; de kosten worden daardoor lager, wat meer klanten overhaalt om voor waterstofauto’s te kiezen.”
“Inmiddels rijden er een stuk of 10 FrieslandLease-waterstofauto’s op de Nederlandse wegen en staan er een aantal in bestelling. Ook in de toekomst blijven we de MIA verwerken in de leaseprijs”, zegt Baljeu. “Onze klanten nemen het beperkte waterstofnetwerk nu voor lief. Het minste dat wij dan kunnen doen, is zorgen dat de kosten laag blijven. Alles om extra vaart te geven aan de mobiliteitstransitie.”
Bron: RVO, november 2019