De werkzaamheden van De Klerk (staalconstructie, waterbouw, materieelverhuur) zijn energie-intensief en niet eenvoudig te verduurzamen. Desondanks is De Klerk een ’early adopter’. De Klerk is gecertificeerd op niveau 5 van de CO2-Prestatieladder en heeft een uitgebreide energiemonitoring. De Klerk doet ook regelmatig mee aan innovatieve initiatieven op zoek naar duurzame oplossingen: recent het CO2-beprijzingsonderzoek van Klimaatplein. Met het onderzoek wilde de Klerk inzicht krijgen in de volgende stappen naar klimaatneutraal.
CO2-footprint
De focus van het onderzoek, uitgevoerd door Stichting Stimular, was de hoofdwerkplaats van de tak ‘staalconstructie’ in Werkendam. De uitdaging ligt vooral bij de productiehal. Een uitgebreide interne analyse laat zien dat meer dan 70% van de elektriciteit bestemd is voor het machinepark (loopkranen, heating unit t.b.v. lassen, lasmachines en afzuiginstallaties). 10% is voor de warmtepomp en 5% voor de verlichting. De resterende 15% van de elektriciteit wordt gebruikt voor het naastgelegen kantoor. Voor de organisatie als geheel gebruikt De Klerk al sinds 2011 de Milieubarometer.
Door elektriciteit en gas groen in te kopen wordt daar jaarlijks al 277 ton CO2 voorkomen. De footprint die resteerde over 2018 was 74 ton. Die footprint is voornamelijk (96%) het gevolg van zakelijk verkeer met eigen bestel- en personenauto’s.
Blijven besparen ondanks 100% groene energie
Ondanks dat de elektriciteit en gas groen ingekocht worden, is het zinvol energie te besparen. Stimular heeft met De Klerk een plan opgesteld met energiebesparingsacties en mogelijkheden voor duurzame energie. De KAM-manager heeft deze maatregelen vervolgens voorgelegd aan de directie. Stap voor stap worden de maatregelen nu meegenomen in de plannen. Volgend jaar wordt het nieuwe kantoor gebouwd: een echte kans voor duurzaamheidsmaatregelen.
Quick wins en natuurlijke vervangmomenten
De verlichting is direct aangepakt: de laatste T5-lampen zijn led geworden. Bewegingsmelders voor het magazijn en de buitenverlichting worden binnenkort geplaatst. Het ventilatiesysteem is beter ingeregeld en krijgt een timer.
Grote stappen zijn gemaakt door het energieverbruik van het laswerk terug te dringen. De Klerk maakt sinds een paar jaar gebruik van lasapparaten met invertertechniek die zuiniger zijn in gebruik. Inmiddels zijn bijna alle lasapparaten vervangen.
Gaskraan bijna altijd dicht
Om het gasverbruik terug te dringen heeft de locatiemanager simpelweg de gaskraan dichtgedraaid. Alleen op écht koude dagen, wanneer de warmtepomp niet voldoende warmte kan leveren, wordt gas gebruikt om de vloerverwarming bij te verwarmen. De Klerk denkt na over een kachel op afvalhout.
Minder brandstof voor het wagenpark
Om het brandstofverbruik van het wagenpark terug te dringen, worden bij het vervangen van de leasewagens duurzame varianten gestimuleerd. Elektrisch rijden is een uitdaging voor de Klerk vanwege de afstand naar projectlocaties en de beschikbaarheid van elektrische bestelwagens met veel laadgewicht. Eén medewerker is nu om en heeft een elektrische auto.
Meer duurzame energie
Ook kijkt het bedrijf naar duurzame brandstoffen voor vervoer. De CO2-winst van biobrandstoffen kan oplopen tot 89%. Voor de zware heftrucks die gebruikt worden op de hoofdwerkplaats in Werkendam bestaan helaas nog geen goede elektrische varianten.
De Klerk laat ook nog onderzoeken of het dak van de productiehal geschikt is voor zonnepanelen. Op andere locaties zijn pv-projecten wel al bijna rond.
Effect op CO2-voetafdruk
Ondanks dat veel maatregelen nog uitgevoerd gaan worden, daalde de footprint van De Klerk in 2019 van 74 naar 63 ton CO2. Dit is vooral het gevolg van minder zakelijke kilometers en 15% minder elektriciteitsgebruik. Dit is weer vooral het gevolg van andere werkzaamheden: projecten dichterbij en minder vraag voor specifiek energie-intensief laswerk. Door te blijven meten zijn deze ‘natuurlijke’ fluctuaties over de jaren beter te interpreteren en wordt het effect van besparingsinspanningen zichtbaar.
Onderzoek CO2-beprijzing
Bijzonder aan dit onderzoek van Klimaatplein is dat de bedrijven die meededen een CO2-reductieplan kregen waarin niet alleen de besparingen op energiekosten werden doorgerekend, maar ook besparingen op zogenaamde maatschappelijke CO2-kosten. Er is voor mkb nog geen sprake van een belasting voor de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen. Een bedrijf kan deze kosten wél al meenemen in haar beslissingen om zo duurzamere keuzes te maken. In dit CO2-beprijzingsonderzoek werd gerekend met een prijs van € 60 per ton CO2, de minimale prijs volgens de Wereldbank om de klimaatdoelen van Parijs te kunnen halen.
Bron: ‘De Klerk Staalconstructie reduceert nog eens ruim 10% CO2-uitstoot‘, Carmen van den Berg van Stichting Stimular voor Klimaatplein (november 2020)