In april van 2017 nam De Jong Zuurmond Infrabeheer, Onderhoud & Services het eerste private mengstation voor duurzame brandstof in gebruik. Dit mengstation stelt het bedrijf in staat om fossiele diesel te combineren met de zogeheten Hydrotreated Vegetable Oil (HVO), die uit plantaardige olie bestaat. Deze unieke stap in het toepassen van biodiesel levert het bedrijf jaarlijks 17 procent CO2-reductie op.
Materieel en transport grootste CO2-uitstoot binnen bedrijf
Met zijn vrachtwagens legt De Jong Zuurmond lange afstanden af voor werkzaamheden als groenbeheer, wegmarkering, maar ook het onderhoud van viaducten en tunnels, gladheidsbestrijding en baggerwerkzaamheden. Hierdoor veroorzaken materieel en transport de grootste hoeveelheid CO2-uitstoot binnen het bedrijf. “Het mengstation is ontstaan vanuit onze ambitie om bij werkzaamheden zoveel mogelijk CO2 te reduceren. Deze ambitie hebben wij vastgelegd met behulp van de CO2-Prestatieladder”, zei Stefan de Vogel, KAM-coördinator bij De Jong Zuurmond .
20 procent HVO
Het infrabedrijf maakt gebruik van brandstof dat voor 20 procent bestaat uit HVO, waardoor de CO2-footprint over de gehele wagenpark met 17 procent is verminderd. Naar schatting is dat een jaarlijkse besparing van 2.000 ton CO2 op de in totaal 11.000 ton aan CO2 die De Jong Zuurmond per jaar uitstoot. Over de gehele keten kan HVO de CO2-uitstoot tot 90 procent reduceren, stelt het infrabedrijf.
De Vogel: “In de toekomst zal de CO2-Prestatieladder steeds meer terrein winnen bij aanbestedingen. Ik verwacht dat bedrijven daardoor verder gestimuleerd worden in het reduceren van de CO2-uitstoot. Ook worden innovaties zoals HVO van GoodFuels, die zowel duurzaam als economisch voordelig zijn, steeds interessanter voor de markt.”
Bron: SKAO (december 2017)