Tot enkele maanden geleden was het zo dat havenbedrijven elk afzonderlijk voor hun werknemers busvervoer organiseerden. Negen maanden geleden sloegen zes bedrijven (Monsanto, Ineos, Bayer, Lanxess, Evonik Industries en Solvay) de handen in elkaar. Deze zes stippelden een aantal buslijnen uit en kwamen zo tot een gezamenlijk busnetwerk voor hun personeelsleden.
Zo’n 1.500 van de 4.000 werknemers uit deze bedrijven maken dagelijks gebruik van de I-pendel. Door het vervoer te bundelen zijn er dagelijks twaalf bussen minder op de weg. Men berekende dat er zo maandelijks 35.000 individuele ritten worden vermeden. Wat zou betekenen dat er jaarlijks 1.750 ton CO2 minder wordt uitgestoten. Naast de milieuvoordelen komt de I-Bus ook tegemoet aan de mobiliteitsproblemen in de haven. Voor de financiering van het project maakte de Vlaamse overheid 2,7 miljoen euro vrij uit het Pendelfonds.
Bron: Nieuwsblad.be (sept. 2010)