Hoe staan bedrijven er op dit moment voor met de registratie van de mobiliteit van hun medewerkers? Uit onderzoek blijkt dat 84 procent de data nog niet op orde heeft. Dit is niet alleen zorgwekkend in het kader van de naderende wetgeving rapportageplicht werkgebonden personenmobiliteit (wpm), maar geeft ook aan dat de meeste bedrijven nog geen grip hebben op dit thema. Terwijl mobiliteit ook na de lockdowns ongeveer 40 procent van de CO2-footprint van een gemiddeld kantoor beslaat. Stimular-adviseur Carmen Cosijn raadt aan te blijven zoeken naar verbetermogelijkheden voor het verduurzamen van vervoer.
Registratie personenmobiliteit: 84 procent nog niet klaar
Het onderzoek, uitgevoerd door XXImo en Markteffect, brengt in kaart hoe werkgevers er op dit moment voorstaan met mobiliteitsregistratie. Vanaf 1 juli 2024 moeten alle bedrijven met meer dan 100 werknemers zakelijke en woon-werkkilometers, uitgesplitst naar verschillende vervoermiddelen en brandstoftypen, registreren. 84 procent is hier nog niet klaar voor. Wel geeft 61 procent aan een deel van de registratie op orde te hebben, maar dan gaat het met name om autokilometers zonder specificatie naar soort brandstof.
Personenmobiliteit beslaat 40 procent CO2-footprint
De jaarlijkse milieubenchmark op basis van 30 kantoorpanden* laat zien dat personenmobiliteit nog altijd 40 procent beslaat van de CO2-impact van een gemiddeld kantoor. Na de lockdowns in 2020 en 2021 zagen we een halvering van afgelegde kilometers voor zakelijk en woon-werkverkeer als gevolg van thuiswerken (respectievelijk 1.600 en 2.700 kilometer per medewerker), maar de impact in het totaal blijft substantieel. Daarom is blijven zoeken naar verbetermogelijkheden in het vervoer van belang.
40 procent van de CO2-footprint van een gemiddeld kantoor gevolg van personenmobiliteit (Bron: Milieubarometer-benchmark woningcorporaties Stichting Stimular)
Mobiliteitswinst met meer ov, fiets en elektrisch rijden
Er ligt veel potentieel bij verschuiving van autokilometers naar openbaar vervoer (ov). Omdat ook het ov verder verduurzaamt, is de impact per afgelegde kilometer vele malen kleiner. Met name binnen het zakelijk verkeer ligt het percentage ov en fietskilometers echter nog erg laag. Ook is veel winst te boeken door op (echte groene) elektriciteit te rijden. Verder blijft het verminderen van de afgelegde kilometers zelf de meest effectieve maatregel, hoewel hierin natuurlijk al veel in is veranderd sinds de pandemie.
Met goede monitoring personenmobiliteit beter sturen
Om op deze maatregelen te kunnen sturen is dus van belang om inzichtelijk te hebben met welke vervoerswijze en brandstof medewerkers reizen. Maar vanuit onze ervaring met monitoring weten wij dat een kilometerregistratie onvoldoende inzicht geeft in de klimaatimpact en voortgang op duurzame mobiliteit. De registratieplicht is een goede opstap naar uitgebreidere monitoring. Daar moet wel aan worden toegevoegd dat de huidige wettelijke registratieregels niet alle zakelijke kilometers meenemen en de bijbehorende rekentool uitgaat van te lage CO2-factoren. We raden aan een footprint tool, zoals de Milieubarometer, te gebruiken om een realistische footprint van het vervoer te berekenen.
* Stichting Stimular voert jaarlijks een benchmarkonderzoek uit met behulp van de Milieubarometer op basis van data van veertien woningcorporaties.
Meer informatie:
- Jaarlijks benchmarkonderzoek kantoren m.b.v. de Milieubarometer – uitgevoerd door Stimular
- Kanttekeningen bij de wetgeving over rapportageplicht woon-werkverkeer – blog van Stimular-adviseur Marijke Hegger
- Gegevensverzameling werkgebonden personenmobiliteit – hulpmiddel opgesteld door de overheid bij de jaarlijkse rapportageverplichting
- Meer informatie over de rapportageplicht werkgebonden personenmobiliteit