InTraffic biedt IT-oplossingen voor verkeer en vervoer in Nederland, dit doen zij onder andere voor klanten als ProRail, NS en Rijkswaterstaat. InTraffic is wederom gecertificeerd op niveau 5 van de CO2-Prestatieladder. Eén van de eisen is dat ze een ketenanalyse maken van de CO2-uitstoot en reductiekansen in de keten van hun dienstverlening. InTraffic heeft hiervoor hulp ingeschakeld van Stimular, die binnen korte tijd de informatie heeft verzameld, de berekeningen uitgevoerd en de rapporten geschreven.
Peter Lamers van InTraffic: “We zijn erg blij met de rapporten en de support van Stimular. We hebben gezamenlijk een mooi resultaat geboekt. Met de adviezen in de ketenanalyse kunnen we direct aan de slag. En we kunnen nu aan klanten vertellen hoe onze IT-systemen de bedrijfsprocessen en projecten van onze klanten kunnen verduurzamen.”
De ketenanalyse gaat over de Landelijke Inframonitor (LIM), dat is ontwikkeld door InTraffic. LIM geeft een landelijk overzicht van alle storingen aan de centraal bediende wissels van ProRail. In de ketenanalyse heeft Stimular zichtbaar gemaakt hoe LIM de CO2-footprint van de spoorsector kan verkleinen. Zo kan monitoring van wissels met LIM het aantal onverwachte storingen en daarmee de inzet van vervangend vervoer (bussen) verminderen.
Stimular heeft ook voor andere IT-systemen van InTraffic berekend hoe het gebruik hiervan bij de klant kan leiden tot CO2-reductie (scope 3-analyse). Een voorbeeld is NEO, een simulator waarmee driver advisory systemen voor machinisten getest gaan worden. Met driver advisory systemen zullen machinisten energiezuiniger kunnen rijden.
De auditor van InTraffic was positief over de rapporten en vond deze duidelijk geschreven, waarde toevoegen aan de markt en leuk om te lezen.