Ondernemers schuiven het elektrificeren van hun wagenpark voor zich uit blijkt uit een marktverkenning door Youlz. Vanaf 2025 komen er in diverse steden zero-emissiezones voor vrachtverkeer. Hierbij zijn tot 2030 nog wel diverse uitzonderingen mogelijk. Ondernemers gebruiken deze ruimte om het elektrificeren uit te stellen vanwege de huidige problemen met netcongestie. Dat is jammer, want er zijn oplossingen om nu toch al te elektrificeren. Zo dragen ondernemers bij aan schonere binnensteden. In dit blog licht ik toe welke mogelijkheden er zijn.Â
Verzwaren aansluiting onmogelijk
In gesprekken met ondernemers blijkt vaak dat zij graag naar een elektrisch wagenpark toe willen. Zij nemen verantwoordelijkheid voor het verminderen van de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen en bereiden zich voor op de komst van milieuzones. Voor steeds meer voertuigen is een elektrisch alternatief beschikbaar. Ondernemers lopen vaak vast, omdat zij denken een zwaardere aansluiting nodig te hebben en dit niet mogelijk is. Een laadpunt voor elektrische auto’s lukt nog wel, maar laadpunten voor zwaar transport gaat voorlopig niet lukken.
Netcongestie-verhalen schrikken ondernemers af
Ondernemers laten zich afschrikken door de verhalen over netcongestie. Ook krijgen zij vaak een negatieve reactie als zij naar de netbeheerder stappen om de verzwaring aan te vragen. Hierdoor geven veel ondernemers voorlopig op en kiezen zij toch weer voor een dieselvoertuig. Dit is jammer, want er zijn oplossingen om nu toch al te elektrificeren. Netbeheerders kunnen hier een rol pakken door ondernemers te informeren over alternatieve oplossingen.
Antwoord op netcongestie: slim regelen van energieverbruik
De oplossing ligt bij slim regelen van energieverbruik. De piek van elektriciteitsverbruik ligt vaak overdag, terwijl vrachtwagens misschien wel ’s nachts geladen kunnen worden. Dat geeft in veel gevallen gewoon ruimte binnen de bestaande aansluiting. De ondernemer kan ook de processen anders inplannen over de dag, om ruimte te maken binnen de huidige aansluiting.
De ondernemer kan zelf extra capaciteit maken door het plaatsen van zonnepanelen. In combinatie met opslag en software ontstaan mogelijkheden om laadpunten te realiseren, ook voor het zwaardere vervoer.
Werkbare oplossingen door samen te werken
Tot slot geldt hier de kracht van samenwerking. Als ondernemers samenwerken kunnen zij samen met gemeente en netbeheerder tot mooie oplossingen komen. Zo kunnen ondernemers hun energiecapaciteit delen met omliggende bedrijven.
Over mij
Ik werk vijftien jaar bij Stichting Stimular. Als duurzaamheidscoach help ik ondernemers met advies over duurzame maatregelen en aanvragen van subsidies. Ik ben vaak te vinden op bedrijventerreinen, waar ik bedrijven op weg help met collectieve acties om te verduurzamen.
Lees verder:
- Laden voor logistiek bij beperkte netcapaciteit. Mitigerende maatregelen voor bestelauto’s en vrachtwagens – Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL)
- Gros van bedrijven schuift elektrificatie van wagenpark op de lange baan –Â marktverkenning van Youlz in de Ondernemer (13 oktober 2023)
Bekijk ook de Stimular-maatregelen over verduurzamen wagenpark: