Beschrijving: vrachtfiets voor transport van kleine en lichte goederen
Als je regelmatig kleine en lichte goederen op korte afstanden transporteert dan is het interessant om een vrachtfiets aan te schaffen. Vrachtfietsen kunnen in een stedelijk gebied efficiëntere routes nemen dan een bestelwagen. Ze hebben ook minder last van files en drukte onderweg. Ze kunnen bovendien gemakkelijk dicht bij de bestemming parkeren en zorgen voor minder parkeerproblemen. Uit praktijkervaring blijkt dat een fietskoerier 25% meer pakjes bezorgt dan een koerier met bestelauto.
Een bakfiets kan worden uitgerust met elektrische trapondersteuning of uitgevoerd worden als scooter. Vrachtfietsen worden ook wel LEVV’s genoemd: licht elektrische vrachtvoertuigen.
Coolblue op de fiets door Tilburg
Coolblue
E-commerce retailer Coolblue bezorgt woensdag het eerste pakketje op de fiets in Tilburg. Coolblue is het eerste grote e-commercebedrijf
Toepasbaarheid van een zakelijke bakfiets
Reikwijdte en laadvermogen van vrachtfiets
Deze maatregel is met name toepasbaar in stedelijke gebieden en op industrieterreinen. De actieradius van een vrachtfiets met trapondersteuning is zo’n 20 km. Uitgevoerd als bromfiets is dat tot 200 km. Vrachtfietsen kunnen goed ingezet worden binnen een straal van 10 tot 20 kilometer.
Deze maatregel is met name toepasbaar bij goederentransport van minder dan 350 kg. Snelle tweewielige transportfietsen hebben een laadvermogen tot 150 kg. Bij grotere, en tragere, drie- of vierwielige vrachtfietsen varieert het laadvermogen van 250 tot 350 kg. De bezorgers hoeven geen bijzonder goede conditie te hebben voor het gebruik van een vrachtfiets met trapondersteuning of bromfiets.
Vrachtfiets voor welke branches?
Naast koeriersdiensten en goederenvervoer is een vrachtfiets goed toepasbaar voor lokale werkzaamheden van dienstverlenende bedrijven. Denk aan thuiszorg, huisartsen, schoonmaakbedrijven, elektriciens, schilders, kinderdagverblijven, hoveniers, glazenwassers en catering. In de toekomst zijn mogelijk de bouw- en servicelogistiek interessante sectoren voor de vrachtfiets.
Vrachtfiets in zero-emissiezone of milieuzone
Een vrachtfiets kan een goed alternatief zijn voor een (elektrische) bestelwagen in een zero-emissiezones (ZEZ) of milieuzones (MZ). In een milieuzone worden eisen gesteld aan de uitstoot. Vracht- en bestelauto’s moeten in een ZEZ uitstootvrij zijn. Meerdere gemeenten hebben vanaf 1 januari 2025 een ZEZ en naar verwachting komen er meer.
Voor goederenvervoer is de toepasbaarheid van de vrachtfiets veelal afhankelijk van de ontwikkeling van logistieke hubs voor het overhevelen van goederen naar LEVV’s. Er is een bepaalde hoeveelheid aan pakketten nodig om de inzet van zulke hubs rendabel te maken. Het gebruiken van zulke hubs vereist daarnaast veelal een grote verandering in de bedrijfsvoering van de bedrijven die er gebruik van willen maken.
Regelgeving LEVV
In Nederland moet een LEVV voldoen aan de regels voor een ‘bijzondere bromfiets’. Er is nog veel onduidelijkheid over de regelgeving en dit blijkt een van de redenen dat bedrijven nog niet overstappen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) ontwikkelt een nationaal toelichtingskader voor LEVV’s welke duidelijkheid zal geven over toelating (o.a. kenteken), eisen aan het voertuig (waaronder afmetingen en maximumsnelheid), de gebruiker (leeftijd en rijbewijs) en de plek op de weg. De verwachting is dat dit het gebruik van LEVV’s zal stimuleren.
Onderhoud en levensduur van elektrische vrachtfiets
De belangrijkste belemmeringen van de elektrische vrachtfiets zijn het onderhoud en de kwetsbaarheid van onderdelen. Gebruikers geven aan dat vrachtfietsen frequent onderhoud nodig hebben bij intensief gebruik. De verwachting is dat verdere doorontwikkeling leidt tot minder slijtagegevoelige of kwetsbare onderdelen, voor bijvoorbeeld remmen, banden en motoren.
Milieu aspecten: vrachtfiets heeft vele milieuvoordelen
Bij fietsvervoer is er geen lokale luchtverontreiniging. Bovendien zijn LEVV’s stil en nemen ze minder ruimte in dan een reguliere auto of bestelauto. De CO2-uitstoot van een elektrische vrachtfiets is per kilometer gemiddeld 88% lager dan een dieselbestelauto en 65% lager dan een elektrische bestelauto. Bij deze berekening is er rekening gehouden met de impact van de productie van het voertuig en de opwekking van elektriciteit.
Minder bestelwagens en bezorgscooters zorgt voor minder gebruik van fossiele brandstoffen en minder uitstoot van uitlaatgassen en daarmee schadelijke stoffen zoals fijnstof. Daarnaast wordt de geluid- en visuele hinder beperkt en heeft het een positief effect op het ruimtebeslag. Minder (grote) parkeerplekken betekent meer ruimte voor recreatie, natuur en bebouwing. Minder auto’s betekent ook een betere doorstroming van het verkeer waardoor de extra uitstoot als gevolg van files vermindert.
Financiële aspecten
Kosten van een vrachtfiets
Vrachtfietsen zijn 20 tot 30% goedkoper in aanschaf-, brandstof- en onderhoudskosten dan bestelauto’s. Bij een één-op-één vervanging is een vrachtfiets 10% tot 15% goedkoper dan een bestelbus. Echter zijn er waarschijnlijk meerdere LEVV’s nodig om één bestelauto te vervangen en dan vervalt dit kostenvoordeel. Een bakfietskoerier is op een korte stedelijke route echter veelal productiever dan een bestelauto.
Nieuwe bakfietsen kosten vanaf € 2.000, een elektrisch exemplaar vanaf € 3.000 en de aanschafkosten kunnen oplopen tot € 13.000 euro. Jaarlijkse kosten, inclusief brandstof en verzekeringen, variëren tussen de € 3.400 en € 5.900.
MIA\Vamil voor bakfiets
Een bakfiets of cargobike met trapondersteuning staat onder voorwaarden op de Milieulijst (2025, code A 3119 en F3120) en komt daarom, onder voorwaarden, in aanmerking voor de fiscale stimuleringsregelingen MIA (milieu investeringsaftrek) en VAMIL (willekeurige afschrijving milieu investeringen). Dit houdt in dat 36% resp. 45% van de aanschafkosten aftrekbaar is van de fiscale winst (MIA) en dat 75% van de aanschafkosten willekeurig mag worden afgeschreven (Vamil). Zie voor meer informatie www.rvo.nl/miavamil.
Financiële voordelen van vrachtfiets
Gebruik van bakfiets t.o.v. bestelwagen kan indirect financiële baten opleveren:
- Minder parkeerplaatsen; dit kan een aanzienlijke kostenbesparing zijn
- Efficiëntere bezorgroutes kunnen leiden tot tijd en daarmee kostenbesparingen
- Gezondere medewerkers: in een pilot voelden koeriers zich fitter nadat ze hadden gereden op een vrachtfiets in plaats van in een bestelauto.
- Duurzaam imago van het bedrijf
Bronnen:
- Vogelvrije fietser
- Milieudefensie / Down to Earth
- Stichting Stimular
- RVO, Brochure Kansen voor vrachtfietsen in stadslogistiek
- KiM, Op weg met lev de rol van lichte elektrische voertuigen in het mobiliteitssysteem
- KiM, Stedelijke distributie met vrachtfietsen en andere levvs