Beschrijving
Vliegverkeer veroorzaakt geluidsoverlast en luchtvervuiling en draagt bij aan het broeikaseffect. Met name kortere vluchten hebben een relatief hoge CO2-uitstoot per kilometer t.o.v. andere vervoermiddelen. Vooral tijdens het opstijgen en landen wordt er veel brandstof verbruikt. Langere vluchten zijn per kilometer daarom gunstiger, maar hebben vanwege de grote afstand in totaal wel een forse CO2-uitstoot per vlucht.
Climate Neutral Groep heeft onderzocht dat het zakelijk vliegverkeer bij grote organisaties gemiddeld 18% van de totale CO2-voetafdruk is. Voor organisaties die internationaal opereren, vestigingen en/of klanten in het buitenland hebben, is zakelijk vliegverkeer meestal de grootste CO2-emissie.
In veel organisaties is een beleid ten aanzien van zakelijke vliegreizen steeds gebruikelijker: er wordt alleen gevlogen als het echt noodzakelijk is. Verminderen van vliegverkeer doe je als volgt:
- Eérst preventie, dat wil zeggen minder het vliegtuig nemen. Alternatieve mogelijkheden om elkaar te ontmoeten zijn bijv. videoconferenties en internetmeetings.
- Overweeg een alternatief. Voor korte afstanden naar bijv. Parijs, Londen, Berlijn en Frankfurt biedt de trein een goed alternatief. Een Europese vliegreis stoot gemiddeld 8x zoveel CO2 uit per kilometer als diezelfde reis met de trein. De reistijd ontloopt elkaar nauwelijks, treinreizen geeft minder stress en er kan gewerkt worden tijdens de reis.
- Vlieg altijd direct. Maak zo min mogelijk vliegkilometers van A naar B. Kies een directe verbinding en vermijd overstappen.
- Kies voor de vlucht met de minste impact. Hoe efficiënt een vlucht wordt uitgevoerd, qua passagiers en belading, bepaalt met name de CO2-uitstoot per passagier. Het type en de leeftijd van het toestel spelen ook een rol. Er is een jaarlijkse Airline Index waarin 125 luchtvaartmaatschappijen (lijndiensten en charters) met elkaar vergeleken worden op het gebied van CO2-efficiëntie. De verschillen tussen de beste en de slechtst presterende luchtvaartmaatschappij lopen op tot zo’n 70% in CO2-uitstoot.
Paradox: vliegreizen maken om natuur te beschermen
Wereld Natuur Fonds, Thomas Bakker (Facility Manager)
WNF heeft als missie om een wereld tot stand te brengen waarin mens en natuur in harmonie leven. Vliegen is daarvoor af en toe nodig. WNF werkt met CO2-budgetten en compenseert alle broeikasgassen, ook die ten gevolge van condensstrepen, stikstofdioxide en roet.
Toepasbaarheid
Voor ieder bedrijf met zakelijk vliegverkeer.
Milieu aspecten
Door minder te vliegen draag je bij aan de vermindering van geluidsoverlast, luchtvervuiling en CO2-uitstoot. Vliegverkeer, met name kortere vluchten, heeft een relatief hoge CO2-uitstoot per kilometer t.o.v. andere vervoermiddelen. Vergelijk: de CO2-uitstoot van een regionale vliegkilometer is gemiddeld 0,297 kg/km, een personenwagen 0,220 kg/km en openbaar vervoer 0,061 kg/km. Vooral tijdens het opstijgen en landen wordt er veel brandstof verbruikt. Langere vluchten zijn per kilometer daarom gunstiger (in Europa 0,200 kg/km, mondiaal 0,147 kg/km), maar hebben vanwege de grote afstand een forse CO2-uitstoot per vlucht.
Financiële aspecten
Minder vliegverkeer zorgt ervoor dat de reiskosten afnemen. Wel kunnen er kosten zijn voor alternatieven, zoals videoconferencingsystemen. Bij een alternatief vervoermiddel, bijv. de trein, kunnen de reiskosten hoger zijn dan met het vliegtuig. Bij de trein verdienen deze eventuele meerkosten zich terug, doordat er gewerkt kan worden. Treinabonnementen kunnen daarnaast een flinke besparing opleveren.
Het daadwerkelijke vliegen is sneller dan elk ander vervoermiddel, maar vergeet niet om de check-in tijd mee te rekenen: parkeren (of laten afzetten), bagage, douane, wachten bij de gate en taxitijden.
Bron: Climate Neutral Group, CO2emissiefactoren.nl, Milieucentraal