Beschrijving
Bedrijven gaan meestal over tot parkeermaatregelen als er ruimtegebrek is (bijvoorbeeld door bedrijfsuitbreiding) en/of vanwege kostenoverwegingen. Door het verminderen van het aantal parkeerplaatsen worden medewerkers gestimuleerd om met het openbaar vervoer of de fiets te komen en heeft de maatregel ook milieuvoordeel.
Bij invoering van een parkeerbeleid wordt naar de noodzakelijkheid van autogebruik gekeken. Door duurzame auto’s of carpoolers een parkeerplek te geven stuur je verder op duurzaamheid. Het parkeerbeleid betreft maatregelen om het gebruik van de op het eigen terrein aanwezige parkeerplaatsen te reguleren door bepaalde werknemers wel en andere geen toestemming te geven tot het gebruik ervan. Dit kan op diverse manieren, zoals via pasjes of sleutels. Zie tip Parkeerbeleid.
Toepasbaarheid
Bij bedrijven die ruimtegebrek op het parkeerterrein hebben.
- Naast het treffen van parkeermaatregelen op eigen terrein is het belangrijk het gebruik van “fiets”/maatregelen/voorzieningen-die-het-gebruik-van-de-fiets-ondersteunen/, openbaar vervoer en carpoolen te stimuleren (zie ook maatregel Mobiliteitsbudgetten en Mobiliteitscampagne). Of bijv. met vanpoolen de parkeerdruk te verminderen.
- Als het parkeren in de omgeving gratis is, moet je ervoor zorgen dat de in de omgeving van het bedrijf geparkeerde auto’s van werknemers daar geen overlast veroorzaken.
Milieuaspecten
Door het nemen van deze maatregel wordt:
- het autoverkeer beperkt en verminderen het brandstofgebruik en de uitstoot van schadelijke stoffen;
- de geluid- en visuele hinder beperkt en wat een positief effect heeft op het ruimtebeslag.
Financiële aspecten
De kosten voor het invoeren van het parkeerregime zijn afhankelijk van de eigen invulling, maar kunnen zo goed als nihil zijn.
Naast de milieuvoordelen zijn er ook andere voordelen:
- het bedrijf heeft minder ruimte nodig voor parkeren en kan deze ruimte effectiever inzetten;
- omdat de parkeerdruk in de omgeving van het bedrijf vermindert, wordt de bereikbaarheid voor de bezoekers en klanten verbeterd.
Bron: Infomil