Beschrijving
Vrachtwagens met minder luchtweerstand gebruiken minder brandstof. Opties zijn:
- driedimensionale dakspoiler. Let ook op de juiste afstelling van de spoiler.
- zijfender (zijspoiler tussen cabine en laadbak)
- gesloten zijafscherming (zijwindgeleiders, sideskirts of sidewings op trailers, trekkers, opleggers en bakwagens, ook wel bodystyling genoemd)
- windscherm dat wordt gemonteerd op opleggers of kieptrailers die zorgt voor een goede aërodynamische afronding van het kopschot van containers
Lees verder over Verklein de rol- en luchtweerstand van voertuigen.
Toepasbaarheid
De meeste vrachtwagens kunnen worden voorzien van aërodynamische voorzieningen. Gesloten zijafscherming is toepasbaar op de helft van het Nederlandse wagenpark.
Milieu aspecten
Een driedimensionale dakspoiler levert 3 tot 7% brandstofbesparing op. Een zijfender bespaart ongeveer 2%. Gesloten zijafscherming bespaart 2 tot 6% brandstof. Het afnetten van lege containers kan tot 5% brandstof besparen.
Financiële aspecten
Een driedimensionale dakspoiler kost ongeveer € 1.000, een zijfender circa € 600. De investeringskosten voor zijafscherming voor een gehele vrachtwagencombinatie bedragen ongeveer € 7.000. De zijafscherming kan voorzien worden van reclame-uitingen.
Bij een vrachtwagen die 100.000 kilometer per jaar rijdt, gemiddeld 4 km op 1 liter diesel, bij een dieselprijs van € 1,40 per liter (prijspeil maart 2011), levert 5% brandstofbesparing € 1.750 per jaar op. De terugverdientijden van de genoemde voorzieningen bedragen 1 tot 2,5 jaar.
Zijafscherming, een spiegelcamera en energieprestaieverbetering in het wegtransport (2024, code 241202, 241225 en 241224) staan op de Energielijst en komen daarom, onder voorwaarden, in aanmerking voor Energie Investerings Aftrek (EIA). Dit betekent dat je een extra bedrag ter grootte van 40% (2024) van het investeringsbedrag ten laste mag brengen van de winst. Zie voor meer informatie www.rvo.nl/eia.
Bron: truckvandetoekomst.nl, Infomil, TTM.nl, Stichting Stimular