Beschrijving
Verminder transport, handling en ruimtebeslag door een betere belading van ladingdragers (pallets / rolcontainers / colli). De belading van ladingdragers bepaalt in belangrijke mate de beladingsgraad van voertuigen. De meeste voertuigen zijn in de hoogte maar beperkt beladen. Dit wordt vaak veroorzaakt door de omvang van zendingen, technische beperkingen (in het productieproces en/of bij klanten) of historie. De belading van ladingdragers kan onder andere worden verhoogd door:
- Hanteren van meerdere formaten ladingdragers (bijv. dozen van verschillende afmetingen)
- Afspraken maken met afnemers over bestellingen in volle ladingdragers
- Een lichtgewicht laadbak, met name voor kleine bakwagens, met een maximaal toelaatbare massa van 3.500 kg.
- Een flexibel dubbel laadvloersysteem. Afhankelijk van de behoefte kan boven een deel of boven de hele laadvloer een tweede laag worden gecreëerd
- Oplossen van technische beperkingen voor de hoogte van pallets en/of rolcontainers in het productieproces, distributieproces of bij de afnemer (bijv. hoogte van lift, maximale hoogte van verpakkingsstraat, hoogte van deuren/doorgangen)
Toepasbaarheid
Deze maatregel is alleen zinvol indien dit leidt tot een verbetering van de belading van het voertuig. Indien de huidige belading van het voertuig wordt beperkt door de beschikbare tijd voor een rit (dit is vaak het geval bij fijndistributie van kleine zendingen) of door het gewicht (bij relatief zware producten), dan levert het verhogen van de belading van ladingdragers alleen geen verbetering van de transportefficiëntie op. Eventueel kan deze efficiëntie wel worden gerealiseerd in combinatie met andere maatregelen zoals het inzetten van voertuigen met meer laadvermogen (in gewicht).Â
Het product moet geschikt zijn om te stapelen.
De gewijzigde afmetingen (of betere belading) moeten bij voorkeur voor alle afnemers acceptabel zijn, vanwege uniformiteit. De afnemer moet de hogere pallets kunnen handelen of akkoord gaan met mogelijke aanpassing van zijn infrastructuur of werkwijze. Soms kan een vergroting van de belading ook tot grotere bestellingen noodzaken.
Milieuaspecten
De kilometerreductie is afhankelijk van veel factoren en kan variëren van 4 tot 15%. De brandstofreductie ligt enigszins lager dan de kilometerreductie door de hogere belading.
Financiële aspecten
Een indicatie:
- Verlaging van transportkosten met 4 tot 15% door een toename van de beladingsgraad van voertuigen.
- Reductie van de handlingkosten (laden, lossen, verzendgereedmaken) met 5 tot 10% door een reductie van het aantal ladingdragers.
- Minder verpakkingsmateriaal (aantal colli, aantal pallets, opvulmateriaal, etc.).
- Reductie van het ruimtebeslag bij opslag met 5 tot 10% door een reductie van het aantal ladingdragers (indien dezelfde ladingdragers ook worden gebruikt voor opslag).
- Reductie van het ruimtebeslag bij ontvangst en verzending met 3 tot 6% door een reductie van het aantal ladingdragers.
De oplegger of aanhanger met dubbele vastliggende laadvloer staat op de Energielijst (2024, code 241226). Dit betekent dat je een extra bedrag ter grootte van 40% (2024) van het investeringsbedrag ten laste mag brengen van de winst. Zie voor meer informatie www.rvo.nl/eia.
Bron: Digiscan Logisitiek