Beschrijving
Gedragsverandering komt het beste tot stand als je het met de betrokkenen op pakt. Om gedragsverandering te bereiken adviseert Stimular de volgende stappen.
- Probleem
- Leg je medewerkers “het probleem” voor.
- Oplossingen
- Laat hen zelf oplossingen bedenken.
- Kies waar gedragsverandering effectief een besparing oplevert en waar technische maatregelen geschikter zijn besparingen te realiseren.
- Gedragsmaatregel uitwerken
- Zoek voor de gedragsmaatregelen met je medewerkers uit wat nodig is om het gedrag goed uit te voeren. Voorbeelden van belemmeringen:
- praktische belemmeringen: bijvoorbeeld de deur gaat zwaar open en dicht en staat daarom de hele dag open.
- organisatorische belemmeringen zoals:
- deze taak is niet benoemd en niet toebedeeld aan personen
- niemand wordt erop aangesproken
- het was nog geen afspraak om het zo te doen
- Maak de gedragsveranderingen mogelijk, neem de belemmeringen weg.
- Communiceer de ‘norm’. Bijvoorbeeld “Doe het licht uit” in plaats van “Laat het licht niet aan staan”. Of “Dat doet iedere medewerker”.
- Creëer gelijk bewustwording bij nieuw aangenomen medewerkers.
- Zoek voor de gedragsmaatregelen met je medewerkers uit wat nodig is om het gedrag goed uit te voeren. Voorbeelden van belemmeringen:
- Geheugensteuntjes
- Zorg voor fysieke geheugensteuntjes aan het gewenste gedrag. Bespreek met jouw medewerkers hoe zij het best herinnerd kunnen worden. Denk aan: stickers, terugkomend onderwerp op werkoverleg, placemats in de kantine.
- Feedback
- Spreek je medewerkers aan op ongewenst gedrag; complimenteer hen bij goed gedrag.
- Koppel de resultaten terug.
- Beloon je medewerkers als het resultaat behaald is.
Bron foto: Kijk! Duurzaam! bij St Jansdal in opdracht van Expertisecentrum Verduurzaming Zorg .
Iedereen betrekken
Van Tilburg-Bastianen Groep, Roel Wouters
“Toen we overgingen op LED-verlichting, kregen alle vijfhonderd medewerkers een LED-lamp. Medewerkers worden heel het jaar door uitgenodigd om hun ideeën te delen. Kortom: iedereen is op de hoogte van onze wil om het bedrijf zo energiezuinig in te richten.”
Dit doen wij, wat doe jij?
St. Jansdal, Arend Jan Poelarends
Bij St. Jansdal speelt duurzaamheid een belangrijke rol op organisatie- en medewerkersniveau. "Dit doen wij" verwijst naar de grotere verduurzamingsinitiatieven door het ziekenhuis zelf. “Wat doe jij?” legt de nadruk op het individuele gedrag.
Toepasbaarheid
Altijd toepasbaar.
Milieuaspecten
Deze maatregel initieert maatregelen om in jouw organisatie milieuverbetering te realiseren.
Bron foto: Kijk! Duurzaam! bij GGZ Delfland in opdracht van Expertisecentrum Verduurzaming Zorg .
Financiële aspecten
Over het algemeen kosten gedragsmaatregelen alleen tijd. Soms zijn geringe investeringen nodig om het goede gedrag mogelijk te maken.
Aanvullende informatie
Aan de slag met een energiecampagne?
Met behulp van het werkboek De knop om! van RVO kun je het energiebewustzijn in je organisatie vergroten en gedragsveranderingscampagnes opzetten. Dit werkboek is bedoeld voor leidinggevenden, milieucoördinators en MVO-ambassadeurs. Het doel ervan: het energieverbruiksgedrag van mensen in het bedrijf of de organisatie veranderen. Hoe pak je zo’n gedragsverandering aan? Het stappenplan in dit boekje geeft een kader voor het opzetten en uitvoeren van acties. Het is een planningsmodel voor het opzetten van een gedragsveranderingscampagne. Het werkboek is al een tijdje oud, maar nog steeds actueel!
Bron foto: Kijk! Duurzaam! bij St Jansdal in opdracht van Expertisecentrum Verduurzaming Zorg .
Bron: Stichting Stimular