Beschrijving
Stimuleer bezoekers om het festivalterrein schoner te houden door afval in de afvalbakken te gooien en afval te scheiden. Voorbeelden om dit op een creatieve manier te doen zijn:
1. Levende afvalbak
Een levende afvalbak is een festivalmedewerker verkleed als afvalbak. Dit maakt het leuk om afval weg te gooien. Deze actie sluit aan bij de ‘fun-theory’. Deze theorie toont aan dat mensen sneller iets doen als het leuk is. Naast dat een levende afvalbak grappig is, is het ook gemakkelijk omdat de afvalbak naar de bezoeker toe komt. Nadeel is dat de hoeveelheid afval die de afvalbak mee kan nemen beperkt is.
2. Street art kliko’s
Street art kliko’s zijn kliko’s aangekleed als kunstobject. Hierdoor trekt de kliko de aandacht en zullen mensen er sneller iets in gooien. Er moet duidelijk zijn welke soort afval er in welke afvalbak moet.
3. Afvalteam
Een afvalteam ruimt continu het festivalterrein op, zij kunnen de bezoekers ook aansporen om hun afval op te ruimen. Het is belangrijk dat de bezoekers van het festival zich kunnen identificeren met de mensen uit het afvalteam. Hierdoor wordt goed gedrag gestimuleerd.
4. Beloon het inleveren van wegwerpbekers
Beloon festivalbezoekers die plastic wegwerpbekertjes inleveren. Geef bezoekers die bijvoorbeeld tien bekertjes inzamelen een consumptiebon of snoepzak.
5. Bekers met een logo
Druk op de bekers een logo of tekst die bezoekers aanspoort bewust met afval om te gaan. Om de afvalstroom te verminderen kan je ook kiezen voor Harde statiegeldbekers op festivals en evenementen.
Toepasbaarheid
Alle genoemde maatregelen zijn algemeen toepasbaar voor festivals.
Milieuaspecten
Wanneer meer mensen afval in de afvalbak gooien, leidt dit tot een schoner festivalterrein. Een schoner festivalterrein zorgt er ook voor dat meer bezoekers afval in de afvalbakken gooien. Na afloop van het festival zijn er minder (machinale) opruimacties nodig en komt er minder afval in de natuur terecht.
Financiële aspecten
Bezoekers stimuleren om afval in de afvalbakken te gooien vergt tijd en kosten. Wanneer je samenwerkt met een sponsor, bijvoorbeeld een afvalinzamelaar, blijven deze extra kosten beperkt.
Afval beter scheiden levert kostenbesparing op; het tarief voor ophalen van gescheiden afval ligt lager dan voor restafval. Vermindering van zwerfafval op het festival leidt tot een beter imago en trekt mogelijk extra bezoekers.
Bron: Stichting Stimular