Beschrijving
Let bij de aankoop van vrachtauto’s op schone en zuinige modellen.
Verbranding van benzine, diesel en aardgas draagt bij aan het klimaatprobleem. Kies daarom bij voorkeur voor duurzame alternatieven. Lees meer over Duurzame brandstoffen voor vrachtauto’s.
Schone vrachtauto’s
Om de negatieve invloed van voertuigen op het milieu en de gezondheid zoveel mogelijk te beperken zijn er Europese normen ontwikkeld. Sinds 2013 is Euro VI de wettelijke norm voor nieuwe voertuigen. Euro VI motoren stoten minder stikstofoxiden en fijnstof uit. Alle merken leveren dieselmotoren die voldoen aan deze normen.
Daarnaast is er een norm voor extra schone voertuigen (EEV = Enhanced environmentally friendly vehicles). Deze norm geeft tevens een grenswaarde voor geluid (77 dB(A)). Wanneer Euro V motoren worden voorzien van een roetfilter, wordt aan de EEV-normen voldaan.
Zuinige vrachtauto’s
Kleine voertuigen en voertuigen met lichtere motoren gebruiken minder brandstof per kilometer. Inventariseer voor de aankoop welke grootte en welk vermogen daadwerkelijk nodig is. Een lichtere constructie van een vrachtwagen bespaart 5 tot 10% brandstof per jaar.
Grotere of lichtere vrachtauto’s
Indien het volume of het gewicht de beperkende factor is in de ritplanning, dan kan door het inzetten van grotere of lichtere voertuigen meer lading worden meegenomen. Hierdoor zijn er minder ritten nodig om de lading op de plaats van bestemming te krijgen. Lees verder in de tip Grotere of lichtere vrachtauto’s.
Toepasbaarheid
Algemeen toepasbaar bij aanschaf van nieuwe vrachtwagens.
Milieuaspecten
Schone vrachtauto’s produceren veel minder fijnstof en schadelijke gassen. Euro IV-vrachtwagens stoten 80% minder fijnstof uit dan Euro III-vrachtwagens. Met Euro VI is een stap gezet met de uitstoot van stikstof (NOx), een vermindering van 80% ten opzichte van Euro V. Bij een lichtere constructie van een vrachtwagen bespaart 5 tot 10% brandstof per jaar.
Financiële aspecten
Ondernemers kunnen met een Euro VI of EEV motor korting krijgen op tolsystemen.
- Een zuinige vrachtwagen heeft minder brandstofkosten. Bij een vrachtwagen die 100.000 kilometer per jaar rijdt, gemiddeld 4 km op 1 liter diesel, bij een dieselprijs van € 1,47 (prijspeil 2019) per liter, levert 5% brandstofbesparing € 1.860 per jaar op.
- Daarnaast zijn er regelmatig subsidies die in tranches open gaan (bijvoorbeeld de AanZET). Raadpleeg de website van het RVO voor de laatste subsidies op dit gebied.
Aanvullende informatie
Milieuzone
In meerdere grote Europese steden zijn milieuzones ingesteld. Sinds 1 januari 2022 mogen alleen dieselvrachtauto’s met emissieklasse 6 de milieuzone voor vrachtauto’s inrijden. Hetzelfde geldt voor autobussen, als een gemeente de milieuzone ook op deze voertuigen van toepassing verklaart. Voertuigen op een andere brandstof dan diesel mogen altijd de milieuzones inrijden.
Daarnaast kunnen gemeenten vanaf 1 januari 2025 zero-emissiezones invoeren in hun gemeenten. Deze zero-emissiezones gelden voor vracht- en bestelauto’s. In deze zones zijn alleen vracht- en bestelauto’s zonder uitstoot toegestaan, zoals elektrische voertuigen. Voor een aantal voertuigcategorieën is er tot 2030 een overgangsregeling, geldt voor sommige voertuigcategorieën een vrijstelling en komen er ontheffingen. Bekijk in welke steden zero-emissiezones komen en wat de mogelijke ontheffingen zijn op https://www.opwegnaarzes.nl/bedrijven
Extra maatregelen
Het is mogelijk met kleine maatregelen het verbruik van een vrachtwagen verder te beperken. bekijk daarvoor ook de volgende besparingstips:
- Brandstofbesparende apparatuur
- Verklein de rol- en luchtweerstand van voertuigen
- Verklein luchtweerstand van vrachtauto’s
Bronnen: Infomil, Stichting Stimular, RVO, PIANOo (Criteria voor duurzaam inkopen van transportdiensten), Rijksoverheid.nl, milieuzones.nl