Beschrijving
‘Stille’ producten beperken de overlast als gevolg van laden en lossen in de avond en nacht.Â
Toepasbaarheid
Vervoerders in de distributie kunnen stille producten aanschaffen en op hun distributie(vracht)auto bouwen. Het gaat om de volgende producten:
- intelligente snelheidsbegrenzer;
- achteruitrijsignalering (in plaats van geluidssignalering met piepgeluid worden camerasystemen gebruikt);
- laadklep (speciale geluidswerende coating op de laadvloer aangebracht);
- opbouw bestelauto / vrachtauto / trailer / aanhangwagen (de wanden en vloeren van de opbouwen worden afgedekt met geluidwerende materialen);
- koelinstallatie (omkist en stillere onafhankelijke motoraandrijving, waardoor de geluidsbron is geïsoleerd);
- stuwage lading;
- deurvergrendeling voertuig (vervanging van de lawaaiige componenten);
- remsysteem vrachtauto;
- automatisch laad- lossysteem;
- meeneemheftruck;
- hand-pallettruck (elektrisch).
De ‘stille’ producten zijn herkenbaar aan het PIEK-keur. Aan dit logo op een product is te zien dat de winkel en/of vervoerder er alles aan heeft gedaan om de geluidsoverlast te beperken. De gemeenten kunnen op grond van dit logo en de genomen maatregelen vervoerders en winkels bevoordelen: als leveranciers kunnen voldoen aan de geluidsnormen mogen ze in de avond en nacht dus winkels beleveren.
Milieuaspecten
Het gebruik van geluidsreducerende technieken voorkomt het overschrijden van de geluidsnormen. Om geluidsoverlast te voorkomen zijn de toegestane piekniveaus bij laden en lossen in de bewoonde omgeving als volgt vastgesteld:
- Tussen 7.00 en 19.00 uur: Geen beperking
- Tussen 19.00 en 23.00 uur: Piekniveau 65 dB(A)
- Tussen 23.00 en 7.00 uur: Piekniveau 60 dB(A)
Financiële aspecten
Vervoerders / distributeurs investeren in producten die hen de mogelijkheid verschaffen om steden op andere tijden te bevoorraden dan binnen de beperkte venstertijden. Hierdoor ontstaat er tevens ruimte in logistieke efficiëntie. Gebleken is dat langzaam maar zeker vrachtverkeer dat niet aan de wettelijke geluidsnormen voldoet, geweerd wordt uit de steden. Hierin zit dus een economisch maar ook imagovoordeel voor de vervoerder die investeert in geluidarme componenten of maatregelen.
Bron: Infomil