Beschrijving
Routeplannings- en navigatiesystemen reduceren het aantal kilometers door het berekenen van de kortste route.
- Routeplanningssysteem
Een routeplanningssysteem is een programma waarmee de transportplanning op de thuisbasis vooraf de kortste route kan berekenen en de optimale volgorde van de tussenstops kan bepalen. Meestal wordt een routeplanner ook gebruikt om achteraf de gereden route te controleren. Daarmee wordt de chauffeur zich bewust van de noodzaak om zo min mogelijk kilometers te rijden.Een routeplanningssysteem is geen ritplanningssysteem. Een ritplanningssysteem maakt ook een optimale verdeling van alle zendingen over de beschikbare auto’s, zodat het totaal aantal kilometers van alle auto’s zo laag mogelijk is. - Navigatiesysteem
Een navigatiesysteem bepaalt de kortste route tijdens het rijden. Dit laatste heeft het voordeel, dat bij afwijkingen van de uitgestippelde route (bijvoorbeeld door een wegblokkade of door verkeerd rijden) opnieuw de kortste route berekend wordt. Dankzij een koppeling met TMC-RDS (Traffic Message Channel) is het mogelijk verkeersinformatie van het hoofdwegennet te verwerken. Deze informatie wordt gebruikt om bij files of opstoppingen een alternatieve route naar de plaats van bestemming te berekenen. Op deze wijze is het eenvoudig om files te mijden. Veel navigatiesystemen bieden deze dienst in de vorm van een aparte module aan, veelal onder de aanduiding dynamische navigatieroute. Navigatiesystemen kunnen worden gekoppeld met boordcomputers.
Toepasbaarheid
Voor beide systemen gelden de volgende randvoorwaarden:
- met name toegevoegde waarde bij veel en wisselende bestemmingen
- de gebruiker moet enige scholing/ervaring hebben in het gebruik van geautomatiseerde toepassingen
Routebeschrijvingen of routebegeleiding met een navigatiesysteem is ook waardevol bij een hoog personeelsverloop (bijv. veel nieuwe chauffeurs).
Milieuaspecten
- Routeplanningssysteem
De kilometerreductie bedraagt 2 tot 3% bij kleinere zendingen (colli en lading van 1 tot 4 pallets) en 1 tot 2% bij grotere zendingen (volle lading of deellading van meer dan 4 pallets). - Navigatiesysteem
Met name bij veel en wisselende afleveradressen kan de zoektijd aanzienlijk worden gereduceerd. Dit biedt de mogelijkheid om meer zendingen af te leveren en daarmee de beladingsgraad te verhogen. Volgens onderzoek van de ANWB wordt 5% van de kilometers gemaakt als gevolg van verkeerd rijden. Bij vaste adressen ligt dit percentage lager.
De brandstofbesparing is bij gebruik van een routeplanningssysteem vergelijkbaar met de kilometerreductie. Bij een navigatiesysteem is de brandstofbesparing hoger, omdat het zoeken van de juiste weg met veel optrekken en afremmen gepaard gaat.
Financiële aspecten
De transportkosten dalen door de reductie van kilometers. Daarnaast heeft de verminderde zoektijd duidelijk effect op de logistieke kosten. De gemiddelde kostenreductie bedraagt 2 tot 3% bij kleine zendingen en 1 tot 2% bij grotere zendingen.
Een voordeel van navigatiesystemen is dat de verwachte aankomsttijd bekend is. Indien nodig kan de chauffeur onderweg de klant informeren hoe laat die op de plaats van bestemming is. Dit komt het serviceniveau ten goede. Ook leiden navigatiesystemen tot minder schade door draaien, keren en achteruitrijden.
Aanvullende informatie
De brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland kan jou informeren over leveranciers van routeplanningssystemen.
Bron: Digiscan Logistiek