Beschrijving
Roetdeeltjes uit dieselauto’s vervuilen de lucht en zijn schadelijk voor de gezondheid. Een roetfilter is een filter dat op een auto met een dieselmotor aangebracht kan worden.Â
Toepasbaarheid
Op bijna alle dieselvoertuigen, zowel nieuwe als bestaande, zijn roetfilters te plaatsen. Op dieselauto’s vanaf het bouwjaar 1995 kan een roetfilter ingebouwd worden. Op oudere diesels is dit technisch niet mogelijk.
Soms vereist een roetfilter extra onderhoud.
Milieu aspecten
Een roetfilter op een nieuwe diesel (af-fabrieksysteem) houdt ruim 90% van het roet tegen. Een achteraf ingebouwd filter op een bestaande auto (retrofit) houdt 30 tot 70% van het roet tegen.Â
Toch is er bij bestaande dieselauto’s veel meer milieuwinst te halen dan bij nieuwe auto’s gezien de grotere roetuitstoot van oudere voertuigen.
Financiële aspecten
Het achteraf laten inbouwen van een roetfilter op een personenauto kost rond de € 600. De extra kosten van een roetfilter zijn relatief beperkt, omdat de rijksoverheid subsidie of een fiscale ondersteuning beschikbaar stelt voor de aanschaf van een roetfilter voor nieuwe en bestaande voertuigen, taxi’s en busjes.
Aanvullende informatie
In meerdere grote Europese steden zijn milieuzones ingesteld. Bekijk op de website milieuzones.nl in welke steden milieuzones zijn en wat de emissieklasse is van jouw dieselvoertuigen. Deze emissieklasse bepaalt of het voertuig wel of geen toegang heeft tot een milieuzone.
Er zijn twee soorten milieuzones:
- Een gele milieuzone: In de gele zone mogen alleen personen- of bestelauto’s die op diesel rijden naar binnen als het voertuig emissieklasse 3 of hoger heeft. Toegang is verboden voor dieselvoertuigen met emissieklasse 0, 1 of 2.
- Een groene milieuzone: In de groene zone mogen alleen personen- of bestelauto’s die op diesel rijden naar binnen als het voertuig emissieklasse 4 of hoger heeft. Toegang is verboden voor dieselvoertuigen met emissieklasse 0, 1, 2 of 3.
Gemeenten kunnen per 1 januari 2025 strengere eisen stellen. Vanaf die datum mogen alleen diesels met emissieklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in.
Daarnaast kunnen gemeenten vanaf 1 januari 2025 zero-emissiezones invoeren in hun gemeenten. Deze zero-emissiezones gelden voor vracht- en bestelauto’s. In deze zones zijn alleen vracht- en bestelauto’s zonder uitstoot toegestaan, zoals elektrische voertuigen. Voor een aantal voertuigcategorieën is er tot 2030 een overgangsregeling, geldt voor sommige voertuigcategorieën een vrijstelling en komen er ontheffingen. Bekijk in welke steden zero-emissiezones komen en wat de mogelijke ontheffingen zijn op https://www.opwegnaarzes.nl/bedrijven
Bron: Stichting Stimular, Infomil, RVO, milieuzones.nl