Beschrijving
Een eigen parkeerbeleid verhoogt de controle over de parkeersituatie op het eigen terrein en in de directe omgeving. Vooral bij een tekort aan parkeerplaatsen kan de locatie zo beter bereikbaar worden. Minder (gratis) parkeerplekken leidt, in combinatie met goede communicatie over de alternatieven, tot minder auto’s. Hierdoor zal de verkeersoverlast en luchtvervuiling voor de omgeving afnemen.
In een parkeerplan komt het volgende aan de orde:
- inventarisatie eigen parkeercapaciteit, vaststellen van de parkeerplaatsen die op het eigen terrein beschikbaar zijn en van de vrije parkeerruimte op straat;
- het meten van de parkeerdruk; hoe intensief wordt de beschikbare parkeercapaciteit gebruikt, gemeten op verschillende momenten;
- effectief omgaan met de parkeercapaciteit, door bijvoorbeeld aanwijzen van parkeerplaatsen voor speciale doelgroepen (bijvoorbeeld de directie of carpoolers), plaatsen van slagbomen, beter beheer en voorlichting;
- toewijzing van schaarse parkeerplaatsen. De doelgroepen, prioriteiten en het aantal te verdelen plaatsen worden in het plan vastgelegd. Ook de regels, het beheer en de controle is hiermee vastgelegd;
- vaststellen van parkeertarieven om de capaciteit enigszins te beïnvloeden;
- technische aspecten: inrichting, beheer en techniek. Hiermee wordt bedoeld het organiseren van de parkeerruimte door bijvoorbeeld het aanleggen van plaatsen voor carpoolers, mindervaliden, bezoekers, of door het plaatsen van een technisch systeem voor het gecontroleerd toelaten van auto’s.
Deze maatregel kan verzwaard worden door bijvoorbeeld medewerkers & bezoekers met een duurzame auto’s te belonen of mensen die van dichtbij komen te weren van het parkeerterrein.
Voorbeelden
- Bij Zorg & Zekerheid kom je pas in aanmerking voor een parkeerplaats als je reisafstand langer dan 8,1 kilometer is.
- Bij het HagaZiekenhuis betaal je een bedrag voor je parkeerabonnement, en dat bedrag is hoger naarmate je reisafstand korter is.
- Bij ABN AMRO krijg je pas een parkeerplaats voor je auto als je verder dan 12 kilometer van kantoor woont. Iedereen kan gebruik maken van een e-bikeregeling en je houdt je OV-kaart zodat je bij slecht weer ook met het OV kunt reizen.
Bron: Fietswijzer van Natuur & Milieu, 3pm en Bovag Leasefiets (2018)
Nieuwbouw op parkeerplaats
HagaZiekenhuis
Het HagaZiekenhuis heeft in verband met nieuwbouwplannen op het eigen parkeerterrein het autogebruik van medewerkers fors teruggedrongen en streeft naar een reductie van maar liefst 25%.
Reduceren carbon footprint met duurzaam vervoersbeleid
Pensioenverzekeraar MN
MN in Den Haag heeft gekozen voor een duurzaam vervoersbeleid gericht op OV en fiets. MN heeft gekozen voor een strikt parkeerbeleid en diverse stimulerende maatregelen.
Toepasbaarheid
Organisaties met eigen parkeerplaatsen. Met de lokale overheid kan het beleid in de omgeving besproken worden.
Milieuaspecten
Een parkeerbeleid zelf vermindert het autoverkeer niet, maar zal in de praktijk wel resulteren in beperking van het autoverkeer omdat het parkeerbeleid systematisch gemonitord wordt en er continu aandacht is voor het terugdringen van het autoverkeer. De beperking van het autoverkeer vermindert het gebruik van fossiele brandstoffen en de uitstoot van schadelijke stoffen. Daarnaast wordt de geluid- en visuele hinder beperkt en heeft het een positief effect op het ruimtebeslag.
Deze maatregel heeft zowel effect op het woon-werkverkeer als op het bezoekersverkeer. Minder auto’s betekent ook een betere doorstroming waardoor de extra uitstoot als gevolg van files vermindert.
Financiële aspecten
Hierdoor ontstaat structureel ruimte op het parkeerterrein en hoeven geen kostbare parkeerplaatsen te worden aangelegd of bijgehuurd.
Aanvullende informatie
Bron: Stichting Stimular, Infomil