Beschrijving
Het registreren van het brandstofverbruik per voertuig/mobiele werktuig/schip en het gemiddelde brandstofgebruik van de gehele vloot geeft inzicht in de stand van zaken en vorderingen op het gebied van brandstofbesparing.
Voor automatische registratie van deze gegevens zijn voor auto’s meerdere systemen ontwikkeld. Bij de registratie kan gebruik gemaakt worden van Brandstofbesparende apparatuur zoals boordcomputers. Als je niet over deze systemen beschikt, kan je overzichten opvragen bij je tankmaatschappij of leasebedrijf. Er zijn leveranciers van brandstofpassen, die het aantal kilometers en brandstofverbruik terugkoppelen via een applicatie. Dit maakt monitoring eenvoudiger.
Om aandacht voor brandstofbesparing te houden is het belangrijk om de volgende acties uit te voeren:
- Stel doelen voor brandstofbesparing. Maak hierover afspraken met de betrokken medewerkers.
- Monitor de individuele werktuigen op brandstofgebruik en draaiuren, om later specifieke feedback te geven aan medewerkers.
- Analyseer de resultaten regelmatig. Vergelijk bijvoorbeeld het verbruik met het normverbruik van de auto, of werkelijke (gemiddelde) verbruiken (indien beschikbaar).
- Bespreek de resultaten met de chauffeurs/machinisten/schippers.
- Bespreek resultaten regelmatig in een bedrijfsbreed overleg. Tijdens dit overleg kan je tips over zuinig rijden / draaien / heffen / varen presenteren.
Goede resultaten behaal je als het brandstofverbruik wordt opgenomen in een systeem om prestaties van medewerkers te beoordelen en waarderen. Een berekening van bonuspunten gekoppeld aan de prestaties op diverse aandachtsgebieden werkt als een goede stimulans om doelen te realiseren. Bied aanvullend cursussen zuinig rijden, zuinig draaien of zuinig varen aan.
Je kunt ook een wedstrijd opzetten waarbij de zuinigste chauffeur een (symbolische) prijs krijgt. Dit kan ook gaan om de chauffeur die zijn verbruik per kilometer of draaiuur het meest omlaag heeft weten te brengen. Let op: er zijn meer factoren die bepalen hoe zuinig er kan worden gereden, gevaren of gewerkt. Bijvoorbeeld een medewerker die vooral in steden rijdt, heeft vaak een hoger brandstofverbruik dan een medewerker die grote afstanden over de snelweg rijdt. Let daar op als er prijzen worden uitgereikt.
Reisgedrag onderdeel bonussysteem
Secur Group, Jurgen Winde
"Ons doel is om per buitendienstmedewerker 15% minder kilometers te maken en tegelijkertijd de omzet te laten groeien."
Toepasbaarheid
In ieder bedrijf met vervoermiddelen, mobiele werktuigen of schepen. Belangrijke randvoorwaarden zijn het betrekken van de chauffeurs en draagvlak bij het management.
Milieu aspecten
Door het regelmatig monitoren van het brandstofverbruik en bespreken met chauffeurs kan gemiddeld 3 tot 5% brandstof worden bespaard.
Bij gebruik van automatische registratie en feedback zijn bij beroepschauffeurs besparingen van 7 tot 10% te realiseren.
Financiële aspecten
Voertuigbrandstof is in veel bedrijven een flinke kostenpost. Brandstofbesparing levert kostenbesparing op. Door het aanpassen van het rij-/draai-/hef-/vaargedrag nemen ook vaak de onderhoudskosten van de voertuigen en de schades af.
Aanvullende informatie
Kentekenchecker
In de kentekenchecker van de RDW kan je veel informatie over een voertuig op basis van het kenteken. O.a. het energielabel, brandstofverbruik per 100 km en CO2-uitstoot per km. Ook handig als je alleen kilometerstanden weet, dan kan je deze toch wat beter omrekenen naar liters dan op basis van algemene kengetallen (al weten we allemaal dat dit de fabriekscijfers zijn…).
Transportbedrijf en brandstofkosten meer dan 16%?
Bij transportbedrijven vormen de brandstofkosten 12 tot 19% (gemiddeld 16%) van de totale transportkosten. Een bedrijf dat hoger zit dan het gemiddelde kan kosten besparen. Bron: Digiscan Logistiek, datum onbekend.
Bron: Stichting Stimular, Digiscan Logistiek