Beschrijving
Met een mobiliteitsbudget bied je jouw medewerkers maatwerk en vrijheid op het gebied van reizen. De werknemer heeft het beheer over zijn eigen mobiliteitsbudget en kan zelf keuzes maken tussen kosten, gemak en reistijd van de reizen die worden gemaakt. Door verschillende vervoermiddelen te combineren, kan de werknemer geld besparen ten opzichte van altijd reizen per (lease-)auto. Dat gespaarde geld kan de werknemer vervolgens besteden aan vervoer voor privé-gebruik of het verschil kan worden uitbetaald.
Veel werknemers vinden een lease-auto belangrijk (onder andere vanwege de status), maar vinden het niet voor iedere werkdag het ideale vervoermiddel (de ene week is de auto het ideale vervoermiddel, terwijl dat de volgende week de trein of de motor kan zijn). Een combinatie tussen mobiliteitsbudget en lease-auto kan worden gemaakt als de werknemer kiest voor een goedkopere lease-auto dan waar die recht op heeft. Het geld dat overblijft, kan gebruikt worden voor ander vervoer. Daarmee wordt ook bereikt dat de reistijden zo kort en comfortabel mogelijk zijn.
Gebruik van de fiets kan worden gestimuleerd door gratis bedrijfsfietsen ter beschikking te stellen voor werkverplaatsingen. De werknemer bespaart door de fiets te nemen op zijn mobiliteitsbudget. De bedrijfsfiets blijkt in de praktijk vooral te worden gebruikt voor ritten korter dan 10 kilometer.
Bedrijven kunnen het budget voor de lease-auto direct op de rekening van hun werknemer storten. Dat is echter niet erg aantrekkelijk, omdat het om een belaste vergoeding gaat. Slimmer is het om een mobiliteitsbudget te becijferen. De werknemer krijgt dan vouchers ter hoogte van het door het bedrijf vastgestelde persoonlijke mobiliteitsbudget en kan daarmee zijn eigen vervoer ‘inkopen’ bij zijn werkgever. Blijft er geld over, dan wordt dat aan het eind van het jaar uitgekeerd. Alleen dat bedrag is belast. Er zijn ook gespecialiseerde bedrijven die een mobiliteitsbudget beheren voor de werknemers. Het voordeel daarvan is dat de werkgever veel minder administratieve handelingen hoeft te verrichten en daarmee veel kosten bespaart.
Mobiliteitsmanagement bij verhuizing
MAERSK, Erik Smit
In verband met gebrek aan parkeerplaatsen op onze nieuwe locatie hebben wij een nieuwe vervoerregeling opgesteld. De medewerkers zijn tevreden over onze aanpak van de vervoerproblematiek.
Autogebruik met 10% afgenomen
Maasstad Ziekenhuis, Tijs van de Wielen (manager HR, strategie en verantwoording)
Hoe krijg je mensen uit de auto? Met deze vraag werd ik geconfronteerd toen het Maasstad Ziekenhuis vanaf twee lokaties met redelijke parkeergelegenheid verhuisde. Dé kans om fiets en OV te stimuleren."
Toepasbaarheid
Bij alle bedrijven waar werkgevers de reiskosten van werknemers geheel of gedeeltelijk vergoeden of hen een lease-auto aanbieden.
Milieu aspecten
Minder autokilometers, minder autobezitters en goedkopere lease-auto’s (die vaak zuiniger zijn in het gebruik).
Financiële aspecten
De meeste organisaties besteden veel geld aan woon-werkverkeer en zakelijke reizen van hun medewerkers: gemiddeld vaak circa € 2.000 per medewerker, oplopend tot € 10.000 of meer. De indirecte kosten zijn vaak nog een veelvoud hiervan; denk aan productiviteitsverlies door files en lange reistijden, bijkomende kosten voor zaken als parkeren, maar ook aan alle beheer- en administratiekosten. Deze maatregel kost het bedrijf niets extra, maar levert ook geen direct kostenvoordeel op. Werknemers beschouwen dit wel als goede secundaire arbeidsvoorwaarde. Indirect heeft dat ook effect op het succes van het bedrijf.
Bron: InfoMil