Beschrijving infrarood lakdroger
Bij conventioneel drogen moet alle lucht die door de cabine stroomt van 20 °C naar 60 °C gebracht worden, of nu één onderdeel, een deelreparatie of een complete auto gedroogd wordt. Het drogen van autoverven in het carrosserieherstelproces kost daardoor veel tijd en energie. Om het droogproces te versnellen en het energieverbruik te beperken, kan infrarood droging (IR-droging) worden toegepast. Infrarode straling geeft warmte af door vooral korte golf IR-straling (IR-A) over te brengen.
Belangrijke voordelen van IR-droging zijn:
- Snelle temperatuurstijging direct na het inschakelen.
- Efficiënte energieoverdracht door toepassing van reflectoren, weinig energieverlies aan de omgevingslucht door convectiewarmte.
- De IR-straling dringt tot onder in de verflaag door, waardoor de verf van binnenuit droogt.
- Flexibel inzetbaar in de voorbehandelingsruimte (mobiele IR-drogers of op rails geplaatste IR-drogers) of in de spuitcabine (mobiele IR-drogers of vaste IR-boog). Door de grotere doorstroomsnelheid in de voorbehandelingsruimte en/of in de spuitcabine, wordt het reparatieproces meer flexibel. Kleine reparaties kunnen op één dag worden afgewerkt zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit.
- Volledige doorharding van het totale verfsysteem in slechts enkele minuten, waardoor sneller na droging het reparatieproces kan worden voortgezet. Met IR-droging is de droogtijd maximaal 15 minuten. Een deel van een auto drogen duurt gemiddeld slechts 7 tot 10 minuten. In een gecombineerde spuit/droogcabine kan hierdoor het aantal doorgangen met 60% toenemen ten opzichte van conventioneel drogen (van 6 tot 7 doorgangen tot circa 11 doorgangen per dag).
Toepasbaarheid van infrarood lakdroger
Maatregel voor met name autoschadeherstel. Als regelmatig kleine (onder)delen worden gespoten en gedroogd in de spuitcabine of aan de spuitwand is deze maatregel direct toepasbaar. In de praktijk wordt infrarood-droging voornamelijk toegepast in combinatie met spot repair (plaatselijk bijspuiten).
De IR-droogapparatuur is geschikt om de huidige verfsystemen te drogen, inclusief watergedragen verven.
Milieuaspecten: wat bespaart een ?infrarood lakdroger
De besparing is sterk afhankelijk van het gebruik van de spuitcabine of -wand. Hoe vaker deze gebruikt wordt voor kleine (onder)delen, hoe rendabeler deze maatregel. Bij IR-droging wordt alleen dat deel van de auto verwarmd, dat droging behoeft. Hierdoor hoeft niet de totale luchtstroom door de spuitcabine te worden verhit. Dit scheelt stookkosten voor de spuitcabine. Per infrarooddroger (3,3 kW) wordt ongeveer 3.200 m3 gas en 650 kWh bespaard (bron: EML 2023).
Financiële aspecten
Ter indicatie:
- Een IR-droger handlamp kost ongeveer € 270 (met timer € 300), voor een droogoppervlak tot 0,1 m2.
- Een grotere IR-droger, tot circa 1 m2, kost ongeveer € 1.200 (bron: EML 2023).
- Een totale IR-drooginstallatie kost € 2.000 tot € 10.000, afhankelijk van de grootte.
Naast energiebesparing en kostenbesparing levert IR-droging een belangrijke tijdwinst op. Door de kortere doorlooptijd per reparatie neemt het aantal doorgangen toe. Vooral deze tijdwinst levert een besparing op, bij voldoende bezetting van de werkplaats.
Een infrarooddroger voor spotreparaties is een erkende maatregel en verdient zich daarom vaak binnen vijf jaar terug. Bron: EML 2023. Hierbij is gerekend met € 0,21 per kWh en € 1,16 per m3 aardgas (excl. BTW).
Aanvullende informatie
Erkende maatregel voor energiebesparing
De Omgevingswet schrijft voor dat locaties die aan bepaalde voorwaarden voldoen verplicht zijn rendabele energiebesparende maatregelen (met een terugverdientijd van 5 jaar of minder) uit te voeren. Deze maatregel is (onder voorwaarden) rendabel ofwel erkend. Lees meer in de maatregel Voldoe aan (erkende) maatregelen uit Omgevingswet. Op de website van RVO downloadt je de volledige Erkende maatregelenlijst met de technische en economische randvoorwaarden.
Energiezuinige technieken moeten goed beheerd worden om te besparen wat mogelijk is. Zo moeten installaties goed ingeregeld, beheerd en onderhouden worden. Dit heet doelmatig beheer en onderhoud (DBO). Daarom heeft de overheid in iedere erkende energiemaatregel aangegeven welke DBO-actie nodig is om de maatregel optimaal te laten functioneren. Beoordeel jaarlijks of de techniek nog goed functioneert. Lees meer in maatregel Jaarlijks doelmatig beheer en onderhoud van (erkende) energiemaatregelen.
Bronnen: Stichting Stimular, Erkende Maatregelenlijst 2019, Erkende Maatregelenljst 2023 en Informatiebank