BeschrijvingÂ
Indien het volume of het gewicht de beperkende factor is in de ritplanning, dan kan door het inzetten van grotere of lichtere voertuigen meer lading worden meegenomen. Met grotere of lichtere vrachtauto’s zijn er minder ritten nodig om de lading op de plaats van bestemming te krijgen.
Toepasbaarheid
- In Nederland mogen op geselecteerde wegen langere en zwaardere voertuigen (LZV`s) worden ingezet. LZV’s worden wegens de milieuvoordelen ook wel Ecocombi’s genoemd. Een knelpunt voor internationaal transport is dat ieder EU-land voor zich mag bepalen of het LZV’s toestaat. Voor grotere wagens kunnen specifieke eisen worden gesteld aan de benodigde rij-certificaten van de individuele chauffeurs.
- Een andere optie om de laadruimte te vergroten is het gebruik van opleggers met een dubbele laadvloer.
- Door de verschillen in maximum laadgewicht tussen de diverse landen, vormt het maximale laadgewicht vooral in het buitenland vaak een beperkende factor. Bedrijven die hun ladingpakket meer naar het buitenland zien verschuiven kunnen daardoor genoodzaakt worden hun auto’s volgens Nederlandse normen niet maximaal te beladen, lichtere wagens inzetten kan een oplossing zijn. Ook de strengere wetgeving en handhaving rond de asdruk kan een reden zijn om lichtere wagens in te zetten.
Milieu aspecten
De kilometerreductie is afhankelijk van de vergroting van de capaciteit voor volume of gewicht en kan oplopen tot meer dan 10%. Kilometerreductie betekent minder brandstof en minder congestie op wegen.
De brandstofreductie is bij grotere wagens niet evenredig met de afname van het aantal kilometers, omdat grotere wagens meer brandstof gebruiken. Bij lichtere wagens is de brandstofreductie groter dan de kilometerreductie.Â
Financiële aspecten
Voor investeringen in het wagenpark is het van belang dat de betreffende goederenstromen stabiel van omvang blijft. Het vervangen van het materieel door grotere of lichtere wagens kan aanzienlijke investeringen met zich meebrengen. Hiervoor moeten allereerst opbrengsten en kosten in kaart worden gebracht om de terugverdientijd van deze investering te kunnen inschatten. Kostenbesparing kan oplopen tot 20% en is o.a. terug te vinden in:
- betere beladingsgraad materieel
- vermindering van het aantal keren laden en lossen
- vermindering van het aantal af- en aanrijkilometers
Een lichtgewicht composieten kipperbak staat op de Energielijst (2024, code 241201) en komt, onder voorwaarden, in aanmerking voor Energie Investerings Aftrek (EIA). Zo ook een LZV en Meesturende en intrekbare achteras voor trekkende voertuigen (2024, codes 241213 en 240617). Dit betekent dat je een extra bedrag ter grootte van 40% (2024) van het investeringsbedrag ten laste mag brengen van de winst. Technische voorzieningen voor energiebesparing in of aan transportmiddelen staan op de Energielijst (2024, code 340000 bestaande transportmiddelen of code 440000 nieuwe transportmiddelen) en komen daarom, onder voorwaarden, mogelijk in aanmerking voor Energie Investerings Aftrek (EIA). Dit betekent dat je een extra bedrag ter grootte van 40% (2024) van het investeringsbedrag ten laste mag brengen van de winst.
Zie voor meer informatie www.rvo.nl/eia.
Bron: Digiscan Logistiek