Beschrijving: zo benut je de financiële regelingen voor fietsen optimaal
De (elektrische) fiets is een duurzaam alternatief voor de auto in het woon-werk verkeer. Fiscale voordelen, zoals Fiets van de zaak, helpen om het gebruik van fietsen te stimuleren. Er zijn ook enkele andere financiële stimulansen. Hieronder worden achtereenvolgens toegelicht:
- ‘Fiets van de zaak’- regeling
- Kilometervergoeding
- Vergoeding gebruik deelfiets / deelscooter
- Vergoeding fietsenstallingskosten
- Sluit aan bij een fietsbeloningssysteem
‘Fiets van de zaak’-regeling
De ‘fiets van de zaak’-regeling geldt voor een (elektrische) fiets en speed pedelec inclusief bijbehorende accessoires. De ‘fiets van de zaak’-regeling geldt niet voor e-scooters.
Een fiets van de zaak kan zowel zakelijk als in het woon-werkverkeer of privé worden gebruikt. Een fiets van de zaak is een goede stimulans voor werknemers die fiets in het woon-werkverkeer willen gebruiken.
Er zijn grofweg twee manieren om een fiets van de zaak aan te bieden. In de ene optie wordt de fiets eigendom van de werkgever, in de andere van de werknemer. Bespreek de opties met je jurist of boekhouder om de best passende optie te kiezen. Zie ook de website van de Rijksoverheid en het Ondernemersplein
1. Fiets eigendom van werkgever
De werkgever schaft de fiets aan of leaset deze. De fiets blijft in eigendom van de werkgever of de leasemaatschappij.
Hieronder lees je over de diverse financiële aspecten van deze optie.
- Omzetbelasting (btw)
De werkgever mag, onder voorwaarden, de btw over de aanschaf of de leasekosten van de fiets aftrekken tot een bedrag van € 130 (21/121 van € 749). Als jouw organisatie de fiets leaset, dan geldt het maximaal aftrekbare bedrag van € 130 voor de gehele looptijd van de leaseovereenkomst en niet per jaar. Als de werknemer een eigen bijdrage betaalt, beïnvloedt dat het af te trekken btw-bedrag. Lees verder op de website van de Belastingdienst - Vennootschapsbelasting
Wanneer de fiets volledig door de werkgever wordt betaald, kunnen de aanschafkosten worden afgetrokken van de winst door elk jaar een deel af te schrijven.
Doorgaans draagt de werkgever de kosten voor onderhoud, reparatie en verzekeringen, tenzij anders afgesproken. Ook deze kosten kan de werkgever aftrekken van de winstbelasting. - Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA)
De KIA is een belastingvoordeel voor investeringen in bedrijfsmiddelen door de werkgever. KIA kan dus gebruikt worden voor aanschaf van dienstfietsen en dienstscooters. - Inkomstenbelasting
De werknemer betaalt inkomstenbelasting over de bijtelling voor de fiets van de zaak. De bijtelling is 7% over de consumentenadviesprijs van de fiets en accessoires (inclusief btw) per jaar; ook als de fiets alleen zakelijk en/of voor woon-werkverkeer wordt gebruikt. De eigen bijdrage van de werknemer moet worden afgetrokken van de bijtelling. - Werkkostenregeling (WKR)
Een werkgever kan via de WKR een onbelaste vergoeding aan werknemers geven. De werkgever kan de bijtelling vergoeden met de vrije ruimte van de WKR. - Reiskostenvergoeding
Omdat de fiets niet in privé-eigendom is, mag de werkgever de werknemer geen onbelaste kilometervergoeding geven, zowel voor zakelijk kilometers als voor woon-werkverkeer. De werkgever kan wel een belaste kilometervergoeding verstrekken. De belaste reiskostenvergoeding is voor de werkgever aftrekbaar van de vennootschapsbelasting. - Eigen bijdrage werknemer
De werkgever kan de werknemer om een eigen bijdrage vragen. Als de werknemer een netto eigen bijdrage betaalt voor de fiets, wordt dit bedrag in mindering gebracht op de bijtelling. Als de werknemer via brutoloon betaalt, bijvoorbeeld via een cafetariaregeling, verlaagt dit zijn belastbare loon. Dit wordt dan niet verrekend met de bijtelling, want het is formeel geen netto bijdrage.
Bij einde dienstverband moet de werknemer de fiets inleveren of overnemen. Bij overname mag de werkgever voor de overnameprijs uitgaan van de aanschafprijs minus een afschrijving van 20% per jaar. Dit betekent dat na vijf jaar de werkgever de fiets aan de werknemer kan overdragen. De bijtelling vervalt dan.
2. Fiets eigendom van werknemer
De werkgever koopt een fiets voor de werknemer, of de werknemer koopt de fiets en declareert deze achteraf bij de werkgever. De fiets wordt eigendom van de werknemer.
Hieronder lees je over de diverse financiële aspecten van deze optie.
- Omzetbelasting (btw)
De werkgever kan de btw voor de aanschaf van de fiets niet aftrekken. - Inkomstenbelasting
Wanneer de werknemer eigenaar wordt van de fiets, wordt de vergoeding of verstrekking fiscaal gezien als loon in natura. Dit betekent dat de waarde van de fiets in principe wordt belast met loonheffing en premies.
Werkgevers kunnen echter een cafetariaregeling toepassen, waarbij de werknemer een deel van het brutoloon uitruilt voor de aanschaf van een fiets. Dit verlaagt het belastbare loon, wat zowel voor de werkgever als de werknemer een fiscaal voordeel kan opleveren. - Werkkostenregeling (WKR)
Een werkgever kan via de WKR een onbelaste vergoeding aan werknemers geven. Als de werkgever besluit (een deel van) de fiets (inclusief accessoires) te vergoeden via de WKR, en er voldoende vrije ruimte is, dan hoeft de werknemer hierover geen inkomstenbelasting te betalen. - Renteloze lening voor werknemer
Wanneer de vrije ruimte in de Werkkostenregeling (WKR) al gebruikt wordt, is een renteloze lening voor de aanschaf van een privé fiets een interessant alternatief. De lening is belastingvrij en kan worden terugbetaald uit het nettoloon, een onbelaste kilometervergoeding of verlofuren. Dit levert de werknemer geen fiscaal voordeel op, maar geeft een werknemer wel de mogelijkheid een fiets aan te schaffen zonder het bedrag in één keer neer te hoeven leggen. - Reiskostenvergoeding
De werknemer heeft recht op een onbelaste kilometervergoeding, omdat de fiets in eigendom van de werknemer is.
Kilometervergoeding
Werkgevers kunnen hun werknemers een belastingvrije kilometervergoeding geven voor het gebruik van de (elektrische) fiets voor woon-werkverkeer en zakelijke ritten. De maximale hoogte van de belastingvrije vergoeding wordt jaarlijks in het belastingplan vastgesteld (€ 0,23/km in 2025). Deze vergoeding geldt voor de eigen fiets van de werknemer en niet voor fietsen die in eigendom zijn van het bedrijf of een door het bedrijf ingehuurde leasemaatschappij.
Speed pedelecs worden in deze vaak nog gelijkgesteld aan elektrische fietsen. E-scooters worden fiscaal gezien als gemotoriseerde voertuigen en komen niet in aanmerking voor de belastingvrije kilometervergoeding.
Een randvoorwaarde voor het succesvol stimuleren van fietsen is een kilometervergoeding die concurrerend is met die van het OV en de auto. Bijvoorbeeld een fiets-kilometervergoeding die gelijk of hoger is dan die van de auto. Ook is het mogelijk om korte zakelijke ritten met de auto niet meer te vergoeden.
Vergoeding gebruik deelfiets / deelscooter
Door een deelfiets te vergoeden, zoals bijvoorbeeld de OV-fiets, worden medewerkers gestimuleerd om met de fiets vanaf thuis naar station of vanaf station naar bedrijfslocatie te reizen. Het stallen en huren van een OV-fiets kan door de werkgever op een mobiliteitskaart (zoals de NS-Business Card) worden gezet. Hier hoeft geen abonnement voor worden afgesloten. Zie voor meer informatie: www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets/.
De deelfiets / deelscooter kan ook worden gebruikt in het zakelijk verkeer, zie maatregel Fiets of scooter voor zakelijk gebruik.
Vergoeding fietsenstallingskosten
Door volledige vergoeding van de kosten van bewaakte of afgesloten fietsenstallingen stimuleer je het gebruik van de fiets in combinatie met OV. Het reizen met het openbaar vervoer wordt vaak belemmerd doordat het woonadres en/of bedrijf niet op loopafstand van een OV-halte of station liggen. De fiets is hiervoor een geschikte oplossing, mits deze veilig kan worden gestald.
Zie maatregel Vergoed stallingkosten fiets bij station of OV-halte.
Sluit aan bij een fietsbeloningssysteem
Fietsgebruik kan worden gestimuleerd met een fietsbeloningssysteem. Voorbeeld is Trappers. Deelname vindt per werkgever plaats. Via Trappers kunnen mensen met hun woon-werk fietskilometers sparen voor prijzen of goede doelen. Zie www.trappers.net.
Erasmus MC vergoedt fietsaccessoires
Erasmus MC
Eén van de speerpunten van het Erasmus MC te Rotterdam is het stimuleren van het fietsgebruik. Uit een enquête onder het personeel bleek de fietsregeling te beperkt.
Mobiliteitsmanagement bij verhuizing
MAERSK, Erik Smit
In verband met gebrek aan parkeerplaatsen op onze nieuwe locatie hebben wij een nieuwe vervoerregeling opgesteld. De medewerkers zijn tevreden over onze aanpak van de vervoerproblematiek.
Reduceren carbon footprint met duurzaam vervoersbeleid
Pensioenverzekeraar MN
MN in Den Haag heeft gekozen voor een duurzaam vervoersbeleid gericht op OV en fiets. MN heeft gekozen voor een strikt parkeerbeleid en diverse stimulerende maatregelen.
Toepasbaarheid
Voor ieder bedrijf die werknemers heeft die met de fiets naar het werk reizen, of dat zouden kunnen gaan doen. De meeste fietskilometers worden gemaakt door werknemers die tot 15 km van het werk wonen.
Houd er rekening mee dat de financiële regelingen niet conflicteren met de CAO.
Stimuleer het gebruik van de fiets door te zorgen voor goede fietsenstalling, fietspomp en reparatieset, fietsreparatieservice en douche- en kleedruimte. Zie maatregel Voorzieningen die gebruik van fiets / scooter ondersteunen.
Milieuaspecten
Het bevorderen van het fietsverkeer zorgt voor minder autobewegingen, wat resulteert in minder gebruik van fossiele brandstoffen en in minder uitstoot van uitlaatgassen en daarmee schadelijke stoffen zoals fijnstof. De gemiddelde CO2 uitstoot van één kilometer rijden met een conventionele auto is 98% hoger dan de uitstoot van een elektrische fiets. Daarnaast wordt de geluid- en visuele hinder beperkt en heeft het een positief effect op het ruimtebeslag. Een auto neemt namelijk zeven keer zoveel plek in als een fiets. Minder parkeerplekken betekent meer ruimte voor recreatie, groen en bebouwing. Minder auto’s betekent ook een betere doorstroming van het verkeer waardoor de extra uitstoot als gevolg van files vermindert.
Financiële aspecten
De financiële aspecten zijn hierboven beschreven.
Aanvullende informatie
- In veel regio’s in Nederland is een werkgeversnetwerk beschikbaar dat bedrijven op weg helpen met fietsstimulering. Zie daszogefietst.nl/naar-werk/werkgeversnetwerken
- Wandelnet en Fietsersbond brengen samen met werkgevers Werken in Beweging. In opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport helpen we je om je medewerkers dagelijks meer te laten bewegen door vaker te fietsen en te lopen. Zie werkeninbeweging.nl/thema/fietsen/