Beschrijving
Door energiebewust te varen kan het brandstofverbruik van een schip verminderd worden. Geef schippers de volgende tips mee:
- Maak zoveel mogelijk gebruik van het tij.
- Stop motoren tijdens het wachten.
- Laat aggregaten niet draaien als walstroom ook mogelijk is.
Er zijn meerdere mogelijkheden om het gedrag van de schippers te beïnvloeden:
- Deel tips uit tijdens een werkoverleg.
- Voorzie schepen van brandstofmeters of boordcomputers die tijdens het varen feedback geven over het brandstofgebruik. De schipper ziet welk gedrag een positief of negatief effect heeft op het brandstofgebruik. Een boordcomputer registreert van elk schip de vaartijden, snelheden en het brandstofgebruik. Bespreek deze gegevens regelmatig met schippers. Bekijk ook maatregel Monitor brandstofverbruik
- Zorg voor terugkoppeling naar de schippers onder elkaar, waardoor er beter op duurzamer varen gelet wordt.
- Bied schippers de cursus ‘Voortvarend Besparen’ van EICB (Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart) aan. Deze cursus heeft als doel de kennis en vaardigheden voor energiebewust vaargedrag onder schippers en binnenvaartondernemers te vergroten. De cursus bespreekt onder andere nieuwe technieken voor beter brandstofverbruik, hoe een reisplanning opgesteld kan worden en geeft tips om energiebewust te varen.
Toepasbaarheid
In ieder bedrijf met vaartuigen kan de bemanning de vaarstijl aanpassen.
Ship Energy Effiency Management Plan(SEEMP)
Tegenwoordig is elk schip verplicht een ‘Ship Energy Effiency Management plan’ te hebben. Dit is een actielijst van maatregelen om het schip energiezuiniger te maken. Een SEEMP kan zelf gemaakt worden. De volgende onderdelen horen er in verwerkt te zijn. Zie voor meer informatie de richtlijnen van de IMO Resolution MEPC.213.
- Schip-specifieke maatregelen: vaak technologische maatregelen die een schip efficiënter maken. Lees meer in maatregel Energiezuinige schepen.
- Bedrijf-specifieke maatregelen: Bijvoorbeeld een betere communicatie met stakeholders.
- Human–resource maatregelen: maatregelen over het gedrag van de bemanning.
Een SEEMP is vereist voor een IEEC, International Energy Effiency Certificate. Zonder dit certificaat kan een schip niet het water op.
Milieu aspecten
Met een energiezuinige vaarstijl kan ongeveer 5% bespaard worden op het brandstofverbruik. Door het regelmatig monitoren van het brandstofverbruik en bespreken met de bemanning kan gemiddeld 3 tot 5% brandstof worden bespaard.
Binnenvaartondernemers kunnen gratis gebruik maken van de Econaut voor brandstofregistratie en het uniform meten van de CO2-footprint en CO2-prestatie (CO2 per tonkilometer).
Financiële aspecten
Het Nieuwe Varen zorgt niet voor tijdsverlies, en vermindert daarmee de inkomsten niet. De maatregelen zorgen voor minder brandstofverbruik en daarmee voor een kostenbesparing. Daar komt nog eens bij dat het beter is voor het vaartuig, dat langer mee zal gaan. Ook is minder geld nodig voor onderhoud en reparaties.
De kosten van een cursus ‘Voortvarend besparen’ bedragen ongeveer € 240 per persoon. De cursist leert om in een simulatie zuiniger te varen. Voor een e-cursus bedragen de kosten € 125 per persoon.
Investeringen in energiebesparing bij de zeevaart komen onder voorwaarden in aanmerking voor Energie Investerings Aftrek (EIA) (codes 340000 en 440000, 2024). Dit betekent dat je een extra bedrag ter grootte van 40% (2024) van het investeringsbedrag ten laste mag brengen van de winst. Zie voor meer informatie www.rvo.nl/eia.
Bronnen:Stichting Stimular, Voortvarend Besparen, Econaut, MvIM