Beschrijving
De motor van een elektrische auto wordt aangedreven door een elektrische batterij. Binnen het elektrisch rijden bestaan verschillende technieken:
- Volledig elektrische voertuigen (ook wel: batterijaangedreven elektrisch voertuig, BEV, Full EV, FEV). Deze hebben een actieradius van 150 tot 200 km (bepaalde modellen zelfs 300-500 km) en laden op via het elektriciteitsnet. De innovaties gaan snel. Op dit moment (maart 2019) zijn er een 30-tal modellen op de markt uiteenlopend in performance, uitstraling en prijs. Van zeer luxe tot eenvoudig.
- Voertuigen met een range extender (E-REV of REV). Zoals de BMW I3 en Opel Ampera. Deze worden aangedreven door een elektromotor, aangevuld met een brandstofmotor die de accu kan laden tijdens het rijden. De accu’s worden ook via het net geladen. Zodra deze leeg raakt, schakelt de verbrandingsmotor bij om de accu te laden. De auto blijft dus altijd op de elektro-motor rijden. Een E-REV kan tot 70-150 km volledig elektrisch rijden en heeft een totale actieradius van circa 300 km.
- Plug-in hybride elektrisch voertuig (PHEV). Zoals de Outlander, Prius, Golf, V60. Een PHEV kan zijn accu opladen via het elektriciteitsnet en daarmee circa 20-60 km rijden; daarna vindt aandrijving plaats door een verbrandingsmotor.
- Klassieke hybrides zijn uitgerust met twee motoren, een elektromotor en een verbrandingsmotor (op benzine of diesel), die naargelang van de behoefte worden aangesproken. Bij een klassieke hybride kan de accu niet van buitenaf worden opgeladen, dit gebeurt door regeneratie van remenergie en met behulp van de verbrandingsmotor.
Deze maatregelen gaat over personenauto’s. Lees meer over Elektrische bestelauto’s en personenbussen.
Bron foto: Kijk! Duurzaam! bij ASVZ in opdracht van Expertisecentrum Verduurzaming Zorg .
Feenstra kiest voor duurzaam wagenpark
Feenstra, Norbert Posthumus, manager procurement
"Door een groot deel van ons wagenpark elektrisch te maken geven we een duurzaam signaal naar onze eigen medewerkers, maar ook naar onze klanten en toeleveranciers."
Onze kerstpakketten hebben een duurzaam verhaal
Brandwijk Kerstpakketten, Dick Brandwijk
Voor Dick Brandwijk betekent dat ook zelf werken aan energiebesparing. In eigen huis geen onnodige verwarming en verlichting, een elektrische auto en slimmer goederenvervoer,
Toepasbaarheid
Iedereen met een rijbewijs kan een elektrische auto besturen. Het belangrijkste verschil zit in de gewenning dat de auto tijdig opgeladen moet worden. De accu gaat langer mee bij stadsritten dan op de snelweg. In de winter kost verwarmen veel stroom, waardoor de accu eerder leegraakt. Opladen kan tijdens het parkeren, maar vereist wel de nodige planning.
Overweeg elektrische personenauto’s als je vooral lokaal en regionaal rijdt (tot maximaal 300 km/dag). Elektrische personenauto’s zijn ook geschikt voor woon-werkverkeer. Volledig opladen kan in 30 minuten via snel laden en duurt maximaal 9 uur met normaal laden. De ontwikkelingen van de actieradius gaan snel. Ook de oplaadtijd wordt steeds korter. Naar verwachting zal door verbeterde accu’s en de ontwikkeling van snellaadpunten de laadtijd verkort worden tot 10 minuten. De verwachting (2019) is dat EV zich over een jaar of vier verder heeft ontwikkeld, de laadinfrastructuur flink is uitgebreid en actieradiusvrees niet meer nodig is.
Het is van belang dat er zowel thuis als op de werklocatie oplaadmogelijkheden zijn. Het is ook mogelijk de accu deels te laden. Het aantal oplaadpunten wordt in de komende jaren verder uitgebreid. Zie voor een actueel overzicht www.oplaadpalen.nl.
Milieuaspecten
Volledig elektrische personenauto’s
- zorgen voor 100% vermindering van lokale luchtverontreiniging en 65% minder uitstoot van broeikasgassen dan een gemiddelde personenauto.
- rijden klimaatneutraal, indien ze worden opgeladen met groene stroom
- hebben na 35 a 70 duizend kilometer rijden een kleinere CO2-voetafdruk dan benzineauto’s (bron: Volkskrant). In die CO2-voetafdruk is ook alle CO2-uitstoot in de keten meegenomen, bijv. de productie van de auto en de productie van de brandstof. Het omslagpunt ligt dus niet pas na 700.000 zoals (begin 2019) in diverse media wordt beweerd.
Het milieuvoordeel van een voertuig met range extender of een plug-in hybride hangt af van het gebruikspatroon. Uitdaging voor werkgevers / wagenparkbeheerders is dat de potentie voor CO2-reductie van PHEV optimaal benut wordt.
Elektrische personenauto’s zijn ook erg stil, vanwege het ontbrekende motorgeluid. De accu’s bevatten stoffen die schadelijk zijn voor het milieu. Door gescheiden inzamelen en hergebruik van accu’s blijft de milieuschade beperkt.
Financiële aspecten
Wanneer een auto op elektriciteit rijdt is dat veel voordeliger dan wanneer een auto op benzine, LPG of diesel rijdt. De elektrische auto’s rijden ongeveer 6 km met 1 kWh elektriciteit (0,10 tot 0,25 €/kWh, afhankelijk van je verbruikscontract). Ter vergelijking: de zuinigste dieselauto’s rijden momenteel ongeveer 1 op 30; bij een dieselprijs van € 1,47 per liter (prijspeil 2019) kost 6 km circa € 0,40. Elektrisch opladen bij openbare oplaadpunten is meestal (veel) duurder dan thuis of op de zaak.
Wat betreft de aanschaf zijn elektrische auto’s uit de middenklasse circa € 5.000 duurder dan vergelijkbare brandstofmodellen. Door te leasen kan je besparen op de aanschafkosten en wanneer er een zuinigere auto op de markt komt, kan je zo overstappen.
Financieel voordeel
Omdat bij hybride auto’s niet gecontroleerd kan worden of de bestuurder elektrisch rijdt focust de overheid bij fiscale voordelen op 100% elektrische voertuigen. Voor de MRB en BPM krijgt de plug-in hybride wel (een kleinere) korting.
- Er is een gunstige fiscale bijtelling (12%, 2021) tot een catalogusprijs van € 40.000. Daarboven geldt het algemene bijtellingspercentage van 22%. De bijtelling wordt tot en met 2026 stapsgewijs verhoogd tot 22%.
- De vrijstelling voor de Motorrijtuigenbelasting (MRB) blijft van kracht t/m 2024 voor volledig elektrische auto’s. In 2025 is er 75% korting, per 2026 vervalt de vrijstelling. De vrijstelling voor plug-in hybrides is t/m 2024 50%, 25% in 2025 en vervalt in 2026.
- Tot 2024 hebben elektrische auto’s een BPM vrijstelling (aanschafbelasting). Vanaf 2025 is deze 360 euro. Voor plug-in hybrides geldt een aangepaste berekenmethode.
- Voor een nieuwe, volledig emissieloze bedrijfsauto kun je een aanvraag doen voor de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Met deze regeling ontvang je 10% van de netto catalogusprijs (voertuigcategorie N1) of 10% van de verkoopprijs zonder btw (voertuigcategorie N2). Het subsidiebedrag bedraagt maximaal € 5.000 voor iedere bedrijfsauto. In aanmerking komen voor SEBA bij operationele lease is mogelijk als uw leasemaatschappij de subsidie aanvraagt en verwerkt in het operationele leasecontract. De subsidieregeling loopt t/m 2025. Het subsidiebudget van de regeling heeft ieder jaar een maximum.
Diverse gemeenten geven subsidie voor het aanschaffen van elektrische auto’s, informeer bij jouw gemeente naar lokale subsidiemogelijkheden.
Aanvullende informatie
- Algemene informatie over elektrische rijden: ANWB dossier Elektrisch rijden en Nederland Elektrisch
- RVO startgids elektrisch rijden voor bedrijven. Het doel van deze gids is om een helder en betrouwbaar overzicht te geven van de mogelijkheden van elektrisch vervoer om daarmee de eventuele overstap naar een elektrisch voertuig voor ondernemers te vereenvoudigen.
- De brochure EV-wijzer, Sturen op stekkeren helpt je bij het optimaliseren van het gebruik van plug-in hybrid elektric vehilcles (PHEV’s).
- Overzicht van beschikbare auto’s: ANWB, alle elektrische auto’s op een rij en de EV Database van de Vereniging Elektrische Rijders en Nederland Elektrisch
- Overzicht van aangekondigde auto’s: NVDE infographic van aangekondigde elektrische auto’s voor 2019-2021
- Gemeente Amsterdam heeft logo’s voor duurzaam vervoer gemaakt om zo duurzaam vervoer te promoten.
- Bekijk de 20 wintertips van Laadpaal 24. Tip 3 is bijvoorbeeld “Gebruik alleen stoelverwarming”.
- Zie ook tip Duurzame brandstoffen voor personenauto’s en bestelauto’s.
- Op vakantie met de elektrische auto? Duurzaam bedrijfsleven (nu Change inc.) maakt een overzicht van apps over laadinfrastructuur
Bronnen: Energiegids.nl, RVO, EV-wijzer, Sturen op stekkeren