Beschrijving
Fietsen met elektrische trapondersteuning en elektrische scooters kunnen als dienstfiets/scooter voor zakelijk gebruik worden toegepast. Ook kan een medewerker de elektrische fiets via de Werkkostenregeling aanschaffen en gebruiken voor woon-werkverkeer.
Brandweer sneller op kazerne met e-scooter
Veiligheidsregio Noord-Holland
In de veiligheidsregio Noord-Holland hebben ze voor het vervoer in drukke binnensteden al enige jaren geleden een praktische en duurzame oplossing bedacht. De inzet van elektrische scooters bleek zo succesvol te zijn, dat een uitbreiding een logische vervolg was.
Autogebruik met 10% afgenomen
Maasstad Ziekenhuis, Tijs van de Wielen (manager HR, strategie en verantwoording)
Hoe krijg je mensen uit de auto? Met deze vraag werd ik geconfronteerd toen het Maasstad Ziekenhuis vanaf twee lokaties met redelijke parkeergelegenheid verhuisde. Dé kans om fiets en OV te stimuleren."
300 pizzabrommers overbodig
New York Pizza, Philippe Vorst (directeur)
“We gaan de helft van alle maaltijden bezorgen per elektrische fiets. De energie die de fiets gebruikt is maar een fractie van die van een brommer."
Scooter kost ongeveer 30% van een bestelauto
Expert Expresse, Han Hofman
“De scooter heeft zoveel voordelen in het drukke stadsverkeer. Geen parkeerproblemen, geen files en je kunt elke plek tot de voordeur bereiken. Bovendien kun je gebruik maken van jongere rijders. Dat is bedrijfsmatig ook interessant.”
Toepasbaarheid
De elektrische fiets maakt het fietsen comfortabeler. Ritten tot tien à vijftien kilometer zijn met de elektrische fiets goed te doen. Met één acculading kan gemiddeld 50 kilometer met ondersteuning gereden worden. Met een elektrische scooter kunnen langere afstanden afgelegd worden. Een elektrische scooter rijdt op één acculading 40 tot 80 kilometer. De elektrische fiets of scooter is daarom een goed alternatief voor de auto of het openbaar vervoer. Vergeleken met het openbaar vervoer is het een bijkomend voordeel dat een medewerker niet afhankelijk is van vertrektijden.
In drukke steden zijn de afstanden kort en is de bereikbaarheid met de auto vaak slecht. Met een elektrische fiets of scooter is deze drukte te omzeilen. De elektrische fiets en scooter worden om deze reden gebruikt door onder andere politie agenten, makelaars en medewerkers van woningbouw verenigingen. Een kleine hoeveelheid bagage kan gemakkelijk meegenomen worden op een fiets of scooter. Dit maakt elektrische fietsen en scooters zeer geschikt voor koeriersdiensten.
Milieuaspecten
De kilometers die je met de elektrische fiets aflegt zijn vijftig keer minder milieubelastend dan die met de auto. De fiets veroorzaakt nog geen 2% van de CO2-uitstoot van een auto, circa 5 gram per kilometer. Een elektrische scooter verbruikt meer energie dan de elektrische fiets. Toch levert deze nog veel milieuvoordeel op ten opzichte van een auto of scooter of brommer op benzine. Er zijn namelijk positieve effecten op de doorstroming van het overblijvende autoverkeer.
Bron foto: Kijk! Duurzaam! bij GGZ Delfland in opdracht van Expertisecentrum Verduurzaming Zorg .
Financiële aspecten
De financiële voordelen kunnen zijn:
- minder ruimte en kosten voor parkeerplaatsen;
- een extra aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde voor bestaande en nieuwe medewerkers;
- een fietsende medewerker is een gezonde medewerker; minder ziekteverzuim, een betere weerstand tegen stress en een betere conditie. Zo is aangetoond dat drie keer per week minstens 6 kilometer fietsen de conditie verbetert met 10%.
- een versterking van het ‘duurzaamheidsimago’ van het bedrijf.
Elektrische fietsen kosten tussen de € 700 en de € 2.500. Per kilometer kost een elektrische fiets (inclusief onderhoud) circa € 0,16. Een elektrische scooter kost tussen de € 1.300 en € 2.300. De kosten van rijden met een elektrische scooter zijn € 0,22 per km. Een scooter op benzine kost ruim € 0,25 per km. Een auto kost € 0,35 per km. Een elektrische fiets is dus per kilometer goedkoper.
Een elektrische fiets kan je (deels) aanschaffen via ede Werkkostenregeling en vanaf januari 2020 is het ook mogelijk om elektrische fietsen te leasen tegen een bijtelling van 7%(zie Regelingen die fietsen stimuleren). Voor de aanschaf van de elektrische scooter zijn deze regelingen niet mogelijk.
Elektrisch aangedreven speed-pedelecs staan op de Milieulijst (2024, code B 3118) en komen daarom, onder voorwaarden, in aanmerking voor de fiscale stimuleringsregelingen MIA (milieu investeringsaftrek) en VAMIL (willekeurige afschrijving milieu investeringen). Zie voor meer informatie www.rvo.nl/miavamil. Deze regeling houdt in dat 27% van de aanschafkosten aftrekbaar is van de fiscale winst (MIA) en dat 75% van de aanschafkosten willekeurig mag worden afgeschreven (VAMIL). Voor elektrisch aangedreven brom- of snorfietsen geldt dat 50% van het investeringsbedrag in aanmerking komt voor MIA en VAMIL.
Rekenvoorbeeld
Elektrische scooter
Aanschaf: € 1.300 tot € 2.300
Kosten per 3.000 km: € 15
Onderhoud (motorisch, mechanisch en accu): € 275
Benzine scooter
Aanschaf: € 1.100 tot 3.000
Kosten per 3.000 km: € 200
Onderhoud (motorisch, mechanisch en accu): € 175
Per jaar (bij een afgelegde afstand van 3.000 km) is een scooter € 85 goedkoper dan een benzine scooter. Bij een langere afstand loopt dit voordeel verder op.
Aanvullende informatie
- Lees meer over de elektrische fiets en scooter op de website van Milieucentraal.
- De Fietswijzer van Natuur & Milieu, 3pm en Bovag Leasefiets geeft een overzicht van praktische maatregelen om fietsen te stimuleren.
Bron: Infomil / Milieucentraal / Stimular