Beschrijving
Rijden jouw bestelauto’s of personenbussen vooral lokaal en regionaal? Kies dan voor elektrische auto’s i.p.v. auto’s op diesel en benzine.
Naast 100% elektrische bestelauto’s en personenbussen zijn er ook een paar hybride modellen beschikbaar. Lees meer over de verschillende soorten elektrische auto’s in de maatregel Elektrische personenauto’s.
Feenstra kiest voor duurzaam wagenpark
Feenstra, Norbert Posthumus, manager procurement
"Door een groot deel van ons wagenpark elektrisch te maken geven we een duurzaam signaal naar onze eigen medewerkers, maar ook naar onze klanten en toeleveranciers."
Toepasbaarheid
Elektrische bestelauto’s of bussen zijn vooral geschikt voor vervoer in en om de stad. De ontwikkelingen van de actieradius gaan snel. Er zijn inmiddels al bestelbussen beschikbaar met een actieradius tot 350 kilometer. De komende jaren zal de actieradius naar verwachting toenemen. De oplaadtijd varieert per model van 4 tot 8 uur. Naar verwachting zal door verbeterde accu’s en de ontwikkeling van snellaadpunten de laadtijd in de toekomst worden verkort. ANWB houdt een lijst bij met het beschikbare aanbod elektrische bestelauto’s in Nederland.
Het aantal oplaadpunten wordt in de komende jaren verder uitgebreid. Zie voor een actueel overzicht www.oplaadpalen.nl. Zorg ook voor een oplaadpunt op het bedrijf.
Het gewicht van de accu zorgt dat het laadvermogen (het te beladen gewicht) van de bestelauto wat lager ligt dan bij een vergelijkbaar model met dieselmotor. Een grotere accu betekent dus minder laadgewicht.
Iedereen met een rijbewijs kan een elektrische auto besturen, maar sommige details zijn anders. Het grootste verschil zit in de gewenning dat de auto tijdig opgeladen moet worden. De accu gaat langer mee bij stadsritten dan op snelweg. In de winter kost verwarmen veel stroom, waardoor de accu eerder leegraakt.
Bron foto: Kijk! Duurzaam! bij GGZ Delfland in opdracht van Expertisecentrum Verduurzaming Zorg .
Milieu aspecten
100% elektrische bestelwagens zorgen voor 100% vermindering van lokale luchtverontreiniging en 65% minder uitstoot van broeikasgassen dan een gemiddelde bestelwagen. Indien de bestelauto wordt opgeladen met groene stroom, dan rijdt de auto klimaatneutraal. Elektrische bestelauto’s zijn ook erg stil, vanwege het ontbrekende motorgeluid.
Financiële aspecten
De aanschafprijs van elektrische bestelauto’s t.o.v benzine- of dieselauto’s is hoog. De elektrische bestelbus is economisch interessant indien bestelauto’s jaarlijks meer dan 20.000 kilometer afleggen. Het is ook mogelijk om een elektrische bestelwagen te leasen. Hiermee bespaar je op de aanschafkosten en wanneer er een zuinigere auto op de markt komt, kan je zo overstappen.
Financieel voordeel
Omdat bij hybride auto’s niet gecontroleerd kan worden of de bestuurder elektrisch rijdt focust de overheid bij fiscale voordelen op 100% elektrische voertuigen. Voor de MRB en BPM krijgt de plug-in hybride wel (een kleinere) korting.
- Er is een gunstige fiscale bijtelling (12%, 2021) tot een catalogusprijs van € 40.000. Daarboven geldt het algemene bijtellingspercentage van 22%. De bijtelling wordt tot en met 2026 stapsgewijs verhoogd tot 22%.
- De vrijstelling voor de Motorrijtuigenbelasting (MRB) blijft van kracht t/m 2024 voor volledig elektrische auto’s. In 2025 is er 75% korting, per 2026 vervalt de vrijstelling. De vrijstelling voor plug-in hybrides is t/m 2024 50%, 25% in 2025 en vervalt in 2026.
- Tot 2024 hebben elektrische auto’s een BPM vrijstelling (aanschafbelasting). Vanaf 2025 is deze 360 euro. Voor plug-in hybrides geldt een aangepaste berekenmethode.
- Elektrische bestelbussen staan op de Milieulijst (2024, code G 3101 en G 3104) en komen daarom, onder voorwaarden, in aanmerking voor de fiscale stimuleringsregeling MIA (milieu investeringsaftrek). Zie voor meer informatie www.rvo.nl/miavamil. Deze regeling houdt in dat 45% van de aanschafkosten aftrekbaar is van de fiscale winst (MIA).
- Voor een nieuwe, volledig emissieloze bedrijfsauto kun je een aanvraag doen voor de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Met deze regeling ontvang je 10% van de netto catalogusprijs (voertuigcategorie N1) of 10% van de verkoopprijs zonder btw (voertuigcategorie N2). Het subsidiebedrag bedraagt maximaal € 5.000 voor iedere bedrijfsauto. In aanmerking komen voor SEBA bij operationele lease is mogelijk als uw leasemaatschappij de subsidie aanvraagt en verwerkt in het operationele leasecontract. De subsidieregeling loopt t/m 2025. Het subsidiebudget van de regeling heeft ieder jaar een maximum.
Diverse gemeenten en provincies geven subsidie voor het aanschaffen van elektrische auto’s, informeer bij jouw gemeente naar lokale subsidiemogelijkheden.
Aanvullende informatie
- Gemeente Amsterdam heeft logo’s voor duurzaam vervoer gemaakt om zo duurzaam vervoer te promoten.
- RVO heeft een startgids elektrisch rijden voor bedrijven opgesteld. Het doel van deze gids is om een helder en betrouwbaar overzicht te geven van de mogelijkheden van elektrisch vervoer om daarmee de eventuele overstap naar een elektrisch voertuig voor ondernemers te vereenvoudigen.
- Raboelectric is een online keuzehulp van de Rabobank waarmee je makkelijk kan bepalen of een elektrische bus een goede keuze is en welke dan het beste aansluit bij jouw situatie.
- Duurzaambedrijfsleven (nu Change inc.) zette augustus 2018 de beschikbare bestelauto’s op een rij.
- Bekijk de 20 wintertips van Laadpaal 24. Tip 3 is bijvoorbeeld “Gebruik alleen stoelverwarming”.
- Zie ook tip Duurzame brandstoffen voor personenauto’s en bestelauto’s.
- Bekijk het Stappenplan elektrisch rijden: een praktisch stappenplan om over te stappen op duurzaam en uitstootvrij vervoer voor commerciële goederenvervoerders.
- Met je logistieke bedrijf de overstap maken naar elektrische voertuigen, maar last van beperkte netcapaciteit? De oplossingen in dit hulpmiddel helpen je gericht op weg.
Bronnen: Stimular, Energiegids.nl, RVO