Beschrijving
Bij bidirectioneel laden worden de accu’s van elektrische auto’s gebruikt als opslaglocatie voor groene stroom. Zij worden geladen op momenten dat meer stroom wordt opgewekt dan nodig, en leveren terug aan het netwerk (huis, bedrijf of laadpaal) op het moment dat er een piek in de vraag naar elektriciteit is. De techniek achter het bidirectioneel laden wordt v2x genoemd. Dit staat voor ‘vehicle to everything’. Voor thuistoepassingen wordt ook wel gesproken over ‘de elektrische auto als thuisbatterij’.
Nieuw is het niet: in Zeist is sinds 2020 groot laadplein dat volledig bidirectioneel is. En in Japan worden al jaren Nissan Leafs gebruikt om stroom te leveren bij uitval van het energienetwerk (bijvoorbeeld tijdens of na een aardbeving).
Heeft jouw bedrijf regelmatig zelf opgewekte stroom over? Overweeg dan elektrische auto’s die geschikt zijn voor bidirectioneel laden én bidirectionele laadpalen. (Lees verder over Oplaadpunt voor elektrische voertuigen en in het algemeen.) In Nederland zijn enkele bedrijven gespecialiseerd in deze techniek, benader hen als je hiermee aan de slag wilt.
Auto als energieopslag voor kantoorpand
ENGIE, Jacco van der Burg (General Manager Smart mobility & E-mobility)
"Nu uit deze demonstratie blijkt dat deze technologie uitstekend werkt, willen wij dit systeem graag aanbieden aan alle bedrijven die de volgende stap naar energieneutraliteit willen maken."
Voldoende laadcapaciteit voor wagenpark én energiebesparing dankzij gelijkstroom
a.s.r.
Verzekeraar a.s.r. in Utrecht heeft met hulp van gelijkstroom een duurzame en slimme parkeergarage.
Toepasbaarheid
Bidirectioneel laden is op dit moment beperkt toepasbaar: het aantal automodellen dat zich hiervoor leent, is nog gering. Het meest bekende model is de Nissan Leaf. Maar de ontwikkeling gaat snel: onder meer Hyundai, Kia, Skoda, tesla, Volvo en VW hebben deze techniek in bepaalde modellen al standaard geïmplementeerd (VV+ april 2022). Ook zijn meer slimme laadpalen nodig.
Het is nog onduidelijk wat de gevolgen zijn van bidirectioneel laden op de levensduur van de accu van de auto. Meer laadcycli kan betekenen dat de accu eerder aan vervanging toe is. Een mogelijke oplossing is druppelladen. Dit zou (in theorie) de levensduur van de accu moeten bevorderen. Er worden op dit moment onderzoeken uitgevoerd om te kijken wat de exacte gevolgen zijn en hoe dit opgevangen kan worden.
Milieuaspecten
Door bidirectioneel laden in te zetten, kan er optimaler gebruik gemaakt worden van groene stroom. Groene stroom is onmisbaar in een klimaatneutrale energievoorziening. Groene stroom kan echter (nog) niet rendabel of langdurig opgeslagen worden. Bidirectioneel laden kan bijdragen aan het opslaan van stroom van zonnepanelen en windmolens tussen momenten dat er veel aanbod is en momenten dat er vraag is. Dat maakt het opwekken en gebruiken van meer groene stroom makkelijker en ontlast het elektriciteitsnet. Hiermee kan de CO2-uitstoot fors teruggedrongen worden.
Financiële aspecten
Bidirectioneel laden kan financieel voordelig zijn als relatief goedkope groene energie wordt opgeslagen om dit vervolgens voor een hogere prijs terug te leveren. De eigenaar van de elektrische auto kan hiermee geld verdienen (bij terugleveren) of besparen (bij eigen gebruik).
Bron: Richard de Jong van Oponeo