Beschrijving
Dual Fuel is een alternatief voor diesel. In een Dual Fuel brandstofsysteem wordt een mix van diesel en LPG, aardgas (CNG) of biogas gebruikt. Er wordt maximaal 30% gas bijgemengd. Nu wordt meestal LPG of CNG bijgemengd. In de toekomst kan wellicht overgestapt worden op een combinatie van biodiesel en biogas, nu is de kwaliteit nog niet continu, en is er niet voldoende beschikbaar.
Er zijn systemen verkrijgbaar waarbij gewerkt wordt met een hoger gaspercentage, hierdoor wordt het motorrendement echter lager.
Toepasbaarheid
Het Dual Fuel systeem is toepasbaar op bakwagens en twee-as trekkers vanaf Euro III. De actieradius van een Dual Fuel voertuig is ca. 1.700 km. Vanwege de beschikbaarheid van LPG is een Dual Fuel systeem alleen toepasbaar op voertuigen die binnen Europa rijden (t/m Spanje en t/m Duitsland). Dual Fuel met CNG is alleen toepasbaar voor vrachtwagens die binnen Nederland rijden, omdat buiten Nederland de beschikbaarheid van deze brandstof zeer beperkt is. Met een Dual Fuel systeem kan ook op alleen diesel gereden worden. Als er geen CNG of LPG verkrijgbaar is (vooral buiten Nederland) kan de vrachtwagen dus verder rijden op diesel.
Vrachtwagens hebben het volledige vermogen van de motor (PK’s) nodig wanneer zij beladen een berg oprijden. Dit haalt de motor niet op gas en diesel. Bij een hoge vereiste trekkracht rijdt de vrachtwagen op alleen diesel. Heeft jouw vrachtwagen geen grote trekkracht nodig? Overweeg dan ook een hybride vrachtwagen of een vrachtwagen op alleen aardgas.
Milieu aspecten
Het (deels) gebruik maken van CNG beperkt de CO2-uitstoot. CNG bestaat grotendeels uit methaan. Na verbranding stoot dit gas 30 tot 50% minder CO2 uit dan diesel en 40% minder stikstofoxide. LPG vermindert de uitstoot van CO2 met 6% en stikstofoxide met 10%.
Overstap op biogas en biodiesel kan transport CO2-neutraal maken. Dit is afhankelijk van de productiemethode en het transport van biodiesel en biogas. Zie ook de tip Biobrandstoffen. Hierbij komt vaak nog wel CO2 vrij. Euro VI voertuigen worden milieuvriendelijker dan Dual Fuel systemen, deze zijn nu nog niet beschikbaar en zullen in het begin duurder zijn dan de ombouw naar Dual Fuel. Het imago van gas is milieuvriendelijker dan van diesel. Dual Fuel voertuigen hebben daardoor een beter imago dan Euro VI voertuigen.
Financiële aspecten
Een Dual Fuel systeem kan alleen op bestaande vrachtwagens gebouwd worden. De ombouw van een vrachtwagen kost ca. € 7.000 voor LPG en € 12.000 voor CNG (systeem en inbouw). In het verbruik is het Dual Fuel systeem goedkoper dan een gewone dieselmotor, omdat LPG en CNG per gereden kilometer goedkoper zijn dan diesel. De onderhoudskosten nemen niet toe door de ombouw, wel vervalt de fabrieksgarantie op de vrachtwagen. Leveranciers en dealers van een Dual Fuel systeem kunnen vaak een vervangende verzekering voor je afsluiten. Een Dual Fuel systeem levert (nog) geen belastingvoordeel, omdat het niet aan een kenteken gekoppeld kan worden (er kan maar één brandstof per kenteken geregistreerd worden).
Rekenvoorbeeld
Een vrachtwagen legt jaarlijks 90.000 kilometer af. Hiervoor verbruikt de vrachtwagen 30.000 liter diesel, ofwel € 41.400 (€ 1,38 per liter diesel, prijspeil 2011).
- Door 30% van de diesel te vervangen door LPG (€ 0,78 per liter, prijspeil 2011) wordt de jaarlijkse kosten voor brandstofverbruik € 36.000. De besparing is € 5.400 per jaar. De terugverdientijd is minder dan 2 jaar.
- Door 30% van de diesel te vervangen door CNG wordt de jaarlijkse brandstofkosten € 36.180 (€ 0,80 per kg CNG, één kg CNG is vergelijkbaar met één liter diesel). De besparing is € 5.220 per jaar. De terugverdientijd is 2 tot 3 jaar.