Beschrijving: zo stimuleer je zakelijke ritten per fiets of e-scooter
Voor zakelijke ritten zijn fiets, elektrische fiets en elektrische scooter (e-scooter) een duurzaam alternatief voor auto en OV. Als werkgever kan je op meerdere manieren het gebruik van fiets en e-scooter voor zakelijke ritten stimuleren. Dan kunnen medewerkers voor korte ritten (tot 20 km) de auto laten staan. Enkele voorbeelden
- Elektrische dienstfiets voor thuiszorgmedewerkers
- Dienstfiets voor medewerkers van een gemeente met meerdere locaties in een kleine stad
- Dienstscooter voor medewerkers van een gemeente met meerdere locaties in een grote stad
- Deelfiets zoals OV-fiets voor adviseurs als aanvulling op een treinkostenvergoeding
Er zijn twee grote keuzes in deze.
- Fiets, elektrische fiets, speed pedelec of e-scooter? Wanneer gebruik je een (elektrische) fiets en wanneer een e-scooter, en waarom?
- Hoe stel je fiets / scooter beschikbaar aan de werknemer?
Fiets, elektrische fiets, speed pedelec of e-scooter?
Er zijn er meerdere factoren van invloed bij de keuze tussen deze vervoersmiddelen. Een gewone fiets is de goedkoopste optie, vergt het minste onderhoud en verbruikt geen energie. Daartegenover kunnen er met de elektrische fiets, e-scooter en speed pedelec langere afstanden worden afgelegd. Het nadeel bij deze opties is dat ze duurder zijn, meer onderhoud vergen en dat ze meer energie verbruiken. E-scooters en speed pedelecs hebben relatief gezien de hoogste milieu-impact; ze stoten gemiddeld vijf keer meer CO2 uit dan een elektrische fiets. Op basis van deze gegevens, zie onderstaande tabel, kan een afweging worden gemaakt welk vervoersmiddel voor jouw organisatie het meest geschikt is.
Vervoersmiddel | Gemiddelde aanschafprijs | Gemiddelde kilometerprijs (incl. afschrijving, onderhoud, brandstof en verzekering) | Gemiddelde actieradius (km) | Geschikte afstanden (km) | Energieverbruik (kWh/km) |
---|---|---|---|---|---|
Gewone fiets | € 300 – € 600 | € 0,10 – € 0,15 | n.v.t. | 0 – 10 | 0 |
Elektrische fiets | € 2.500 – € 3.500 | € 0,25 | 50 – 150 | 10 – 20 | 0,005 |
E-scooter (snorfiets, bromfiets) | € 2.400 – € 6.000 | € 0,35 | 55 – 65 | 20 – 35 | 0,025 |
Speed pedelec | € 3.000 – € 10.000 | € 0,40 | 40 – 60 | 20 – 35 | 0,015 |
Houd er rekening mee dat er bij zakelijke ritten vaak een kleinere afstand kan worden afgelegd met de elektrische fiets / scooter dan bij woon-werk verkeer, omdat er niet altijd de mogelijkheid is om tussen heen- en terugreis te laden.
Bron foto: Kijk! Duurzaam! bij GGZ Delfland in opdracht van Expertisecentrum Verduurzaming Zorg .
Hoe stel je fiets / scooter beschikbaar aan de werknemer?
Een werkgever kan op meerdere manieren een (elektrische) fiets of e-scooter beschikbaar stellen aan de werknemer.
Fiets / scooter van de zaak
Een (elektrische) fiets van de zaak is een persoonlijke fiets van een medewerker die zowel zakelijk, als in het woon-werkverkeer als privé kan worden gebruikt. Een fiets van de zaak is met name interessant als een werknemer de fiets ook in het woon-werkverkeer wil gebruiken. Het is een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde. Door fiscale maatregelen is dit ook een aantrekkelijke optie voor werkgevers.
Er zijn meerdere manieren om een fiets van de zaak aan te bieden. Financiële aspecten daarvan staan in maatregel Fiets van de zaak, en andere financiële stimulansen voor woon-werkverkeer met de (elektrische) fiets. Speed pedelecs worden in deze gezien als fiets. E-scooters (snor- en bromfiets) worden fiscaal gezien als gemotoriseerde voertuigen en komen niet in aanmerking voor de belastingvrije fietsvergoedingen.
Dienstfiets / dienstscooter
Een dienstfiets / dienstscooter wordt gedeeld door de werknemers van een bedrijf en is bedoeld voor zakelijk verkeer. De fiets of scooter is gestationeerd op de bedrijfslocatie. De werkgever kan de (elektrische) fiets of e-scooter aanschaffen of leasen. De werkgever betaalt dan maandelijks een leasebedrag waar alle kosten in zijn verwerkt.
- Omzetbelasting (btw)
De werkgever kan de btw volledig aftrekken, omdat de dienstfiets of -scooters alleen voor zakelijke ritten wordt gebruikt. - Vennootschapsbelasting
De aanschafkosten kunnen worden afgetrokken van de winst door elk jaar een deel af te schrijven. Ook kosten voor onderhoud, reparatie en verzekeringen kan de werkgever aftrekken van de winstbelasting. Ook leasekosten kunnen worden afgetrokken. - Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA)
De KIA is een belastingvoordeel voor investeringen in bedrijfsmiddelen door de werkgever. KIA kan dus gebruikt worden voor aanschaf van dienstfietsen en dienstscooters. - Milieu investeringsaftrek (MIA\Vamil)
Een bakfiets of cargobike met trapondersteuning staat onder voorwaarden op de Milieulijst (2025, code A 3119 en F3120) en komt daarom, onder voorwaarden, in aanmerking voor de fiscale stimuleringsregelingen MIA (milieu investeringsaftrek) en VAMIL (willekeurige afschrijving milieu investeringen). Dit houdt in dat 36% resp. 45% van de aanschafkosten aftrekbaar is van de fiscale winst (MIA) en dat 75% van de aanschafkosten willekeurig mag worden afgeschreven (Vamil). Zie voor meer informatie www.rvo.nl/miavamil. - Werkkostenregeling (WKR)
Een werkgever kan via de WKR een onbelaste vergoeding aan werknemers geven. Ook voor de aanschaf van dienstfietsen kan de werkgever gebruikmaken van de WKR
Deelfiets / deelscooter
Een deelfiets of deelscooter wordt door een derde partij aangeboden en gedeeld met anderen van buiten de organisatie.
- Veelal hebben hun fietsen en scooters geen vaste standplaats (free-floating). Daardoor is het gebruik voor zakelijk verkeer veelal niet praktisch, omdat de beschikbaarheid op een bepaalde locatie niet gegarandeerd is. Bovendien is het beleid van deze aanbieders rondom schade en reparatie veelal niet duurzaam.
- De OV-fiets van NS is wél een goede aanvulling voor het laatste deel van de reis, en vervangt daarmee vaak de bus, tram of metro. Dit kan eenvoudig via een mobiliteitskaart (zoals de NS-Business Card). Zie voor meer informatie: www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets/.
In onderstaande tabel worden deze opties vergeleken.
Gebruik | Eigendom | Aanschafkosten voor … | Standplaats | Voorbeelden | |
---|---|---|---|---|---|
Fiets / scooter van de zaak |
|
Werknemer of werkgever of lease-maatschappij | Werkgever en/of werknemer | Thuis van de werknemer | Gangbaar in veel branches voor woon-werkverkeer |
Dienstfiets / dienstscooter | Zakelijk verkeer | Werkgever of lease-maatschappij | Werkgever | Bedrijfslocatie |
|
Deelfiets / deelscooter |
|
Derde partij | Werkgever | Servicegebieden van aanbieder (veelal free-floating) en op treinstations |
|
Zelf niet bijdragen aan de verkeersopstoppingen en files
Rivierduinen, Frank Meijerink (milieucoördinator)
Onze zorgcentra bestaan uit veel en soms omvangrijke locaties. We hebben ongeveer 200 dienstfietsen die door een eigen fietsenmaker op één van de hoofdlocaties worden onderhouden.
Niet langer vervuilende dienst- en privé auto’s
Gemeente Apeldoorn, Hans Kemper
“Wij vinden dat wij als gemeente in duurzaam vervoer een voorbeeldfunctie hebben. Daarom hebben wij besloten ten behoeve van de gemeentelijke mobiliteitsbehoefte e-bikes, fietsen, elektrische scooters en auto’s uit de zuinigste categorieën aan te schaffen.”
Reduceren carbon footprint met duurzaam vervoersbeleid
Pensioenverzekeraar MN
MN in Den Haag heeft gekozen voor een duurzaam vervoersbeleid gericht op OV en fiets. MN heeft gekozen voor een strikt parkeerbeleid en diverse stimulerende maatregelen.
Toepasbaarheid
Deze maatregel is toepasbaar voor alle organisaties waar veel korte zakelijke autoritten worden gemaakt. Wanneer de werkgever (elektrische) fietsen of e-scooters aanbiedt, kan een werknemer minder gebruik maken van de auto.
De werkgever voert bij voorkeur aanvullend stimulerend beleid, waarbij fietsen / scooteren aantrekkelijker wordt gemaakt dan autorijden. Dit kan bijvoorbeeld door vergoedingen aan te passen of door bepaalde voorzieningen te bieden of juist weg te nemen. Zie ook:
- Fiets van de zaak, en andere financiële stimulansen voor woon-werkverkeer met de (elektrische) fiets
- Voorzieningen die gebruik van fiets / scooter ondersteunen
- Vergoed stallingkosten fiets bij station of OV-halte
Milieuaspecten
Minder CO2-uitstoot
De elektrische fiets heeft gemiddeld 23 keer minder CO2-uitstoot dan een elektrische auto en maar liefst 64 keer minder dan een benzineauto (uitgaande van marktmix stroom). De e-scooter verbruikt weliswaar meer energie dan een elektrische fiets, maar levert nog veel milieuvoordeel op t.o.v. een auto. Zo stoot een e-scooter gemiddeld 3,5 keer minder CO2 uit dan een elektrische auto en twaalf keer minder dan een brandstofauto.
Andere milieuvoordelen
De overstap van een auto naar een (elektrische) fiets of e-scooter vermindert dus het gebruik van fossiele brandstoffen en de uitstoot van uitlaatgassen. Daarnaast wordt de geluids- en visuele hinder beperkt en heeft het een positief effect op het ruimtebeslag. Een auto neemt namelijk zeven keer zoveel plek in als een fiets. Minder parkeerplekken betekent meer ruimte voor recreatie, groen en bebouwing. Minder auto’s betekent ook een betere doorstroming van het verkeer waardoor de extra uitstoot als gevolg van files vermindert.
Fietsen / scooteren kan ook het OV gebruik stimuleren. Dan wordt ook op deze manier het autogebruik vermindert.
Financiële aspecten
De kosten voor het aanbieden van een dienstfiets of dienstscooter staan hierboven.
Financiële voordelen van meer fietsgebruik door medewerkers
Als meer medewerkers de fiets gebruiken, kan dit indirect financiële baten opleveren:
- Minder parkeerplaatsen; dit kan een aanzienlijke kostenbesparing zijn
- Lagere reiskostenvergoedingen
- Lager ziekteverzuim: een fietsende medewerker is een gezonde medewerker. Fietsen zorgt voor een betere weerstand tegen stress en een betere conditie. Zo is aangetoond dat drie keer per week minstens zes kilometer fietsen de conditie verbetert met 10%.
- Hogere tevredenheid van de medewerkers
- Duurzaam imago van het bedrijf