Beschrijving
Door te communiceren over wat je inspanningen zijn op het gebied van duurzaamheid, informeer en inspireer je klanten, opdrachtgevers en andere bedrijven. Communiceren over duurzaamheid kan via een duurzaamheidsjaarverslag of mvo-jaarverslag, maar ook op minder omvangrijke manieren.
Voorbeelden zijn:
- In het jaarverslag een hoofdstuk over duurzaamheid in de eigen bedrijfsvoering. Neem hierin enkele grafieken op ter illustratie. Je kunt bijvoorbeeld de grafieken en kengetallen uit de Milieubarometer of energiemonitoringsgrafieken laten zien.
- Op je website een pagina over duurzaamheid in de eigen bedrijfsvoering.
- In offertes benoemen wat je aan duurzaamheid doet.
- In de bedrijfsfolder benoemen wat je aan duurzaamheid doet.
- Bespreken tijdens cursussen, presentaties of interviews (bijvoorbeeld in de introductie).
- Een artikel in de media over uitgevoerde maatregelen.
- Een mededeling of statement op (de deur van uw) pand.
- Een slogan op bedrijfswagen of dienstfiets.
- Een voetnoot op het briefpapier.
- De boodschap op je kerstkaart.
DuurzaamheidsÂverslag laat het werken aan ambities zien
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Minister Van Nieuwenhuizen-Wijbenga
"Zo hebben we al voor het vijfde opeenvolgende jaar minder CO2 uitgestoten en maakten we als launching customer de bouw van een circulair viaduct mogelijk."
Toepasbaarheid
Deze maatregel is van toepassing voor elk bedrijf dat iets aan duurzaamheid doet.
Milieu aspecten
Alleen indirecte milieu aspecten: wellicht inspireert jouw aanpak ook andere bedrijven om met duurzaamheid aan de slag te gaan.
Financiële aspecten
Uit onderzoek van EIM/MVO-Nederland (2011) blijkt dat meer dan 50% van de MKB-bedrijven merkt dat klanten eisen stellen op het gebied van MVO.
Communiceren over duurzaamheid kost vooral tijd. Mogelijkerwijs win je er nieuwe klanten of opdrachtgevers mee.
Bron: Stichting Stimular