Beschrijving
Een zuinige, veilige en comfortabele rijstijl kan worden ondersteund door meerdere vormen van in-car apparatuur.
Personenauto’s
- Toerenteller of schakelindicator Een toerenteller of schakelindicator helpt bij het bepalen van het juiste toerental om op te schakelen naar een hogere versnelling.
- Boordcomputer In veel auto’s zit tegenwoordig een boordcomputer met vele functies, waaronder het gemiddelde en actuele brandstofgebruik. Daarmee heeft een bestuurder altijd een directe terugkoppeling van de effecten van het rijgedrag op het brandstofverbruik. Lees meer in de tip Boordcomputer.
- Cruisecontrol Cruisecontrol is een elektronische snelheidsregelaar. Die bevordert een constante rijsnelheid en vermindert daarmee het energiegebuik. Bovendien wordt voorkomen dat ongemerkt de snelheidslimiet wordt overschreden, wat bekeuringen uitspaart en voorkomt dat het brandstofgebruik sterk oploopt. Het brandstofgebruik neemt boven 100 km/uur fors toe.
Bestelauto’s, autobussen en vrachtwagens
- Dieselverbruiksmeter of turbodrukmeter Dieselverbruiksmeters geven de chauffeur inzicht in het brandstofverbruik tijdens het rijden. Door direct te zien hoe het rijgedrag het brandstofgebruik beïnvloedt, krijgt de chauffeur inzicht in de rijstijl die nodig is om het brandstofgebruik te verlagen.Een vergelijkbaar instrument is de turbodrukmeter. Deze verschaft inzicht in het brandstofverbruik en geeft bovendien precies het moment aan om door te schakelen naar een hogere versnelling.
- Boordcomputer (ook wel blackbox genoemd) Een boordcomputer geeft tijdens het rijden feedback over het brandstofgebruik. De chauffeur ziet welk gedrag een positief of negatief effect heeft op het brandstofgebruik.Een boordcomputer of blackbox registreert van elke voertuig de rijtijden, snelheden, gemaakte toerentallen en het brandstofgebruik. Deze gegevens geven een beeld van het rijgedrag van de betreffende chauffeur. Bespreek deze gegevens regelmatig met chauffeurs. Lees meer in de tip Boordcomputer.
- Snelheidsbegrenzer en/of toerenbegrenzer Snelheids- en toerenbegrenzers maken extreem rijgedrag onmogelijk. Dit bespaart brandstof en leidt tot minder schades, langere onderhoudskosten en minder snelheidsbekeuringen.
- Cruisecontrol Zorgt voor gelijkmatige en lagere snelheden. Het resultaat is comfortabel en ontspannen rijden, een lager brandstofgebruik en minder snelheidsovertredingen.
- Start-Stopsysteem Een Start-Stopsysteem zorgt ervoor dat de bestuurder de motor van de vrachtwagen op afstand kan in- of uitschakelen. Hierdoor wordt brandstof bespaard en wordt minder geluidsoverlast veroorzaakt.
Toepasbaarheid
Ieder bedrijf met vervoermiddelen kan met deze apparatuur het brandstofverbruik van het wagenpark verminderen. De meeste apparatuur kan ook achteraf worden ingebouwd.
Milieu aspecten
De accessoires leveren ieder een besparing op van gemiddeld 5%. De daadwerkelijke besparing is afhankelijk van het huidige rijgedrag van chauffeurs. Bij het combineren van deze maatregelen kunnen de besparingen niet bij elkaar opgeteld worden. De cumulatieve besparing is kleiner, maar zeker de moeite waard. Een bijkomend voordeel van het start-stopsysteem is een vermindering van geluidsoverlast als de motor wordt uitgeschakeld.
Financiële aspecten
Investeringskosten
- Een toerenteller of schakelindicator kost ongeveer € 50.
- De investering voor een cruisecontrol bij koop van een nieuwe auto bedraagt – inclusief inbouwen – € 150 tot € 350. Achteraf inbouwen kost € 400 tot € 700.
- Een dieselverbruiksmeter voor vrachtwagens kost € 1.000 tot € 3.500. Additioneel komt er een maandelijks bedrag van € 15 tot € 55 bij voor de rapportvoorziening en dataverzending. Deze systemen verdienen zich binnen 3 jaar terug.
- Een snelheids- of toerenbegrenzer kost zo’n € 400. Een gecombineerde begrenzer van snelheid en toeren kost circa € 550.
Brandstofbesparingen
Bij een personenauto of een bus die 25.000 kilometer per jaar rijdt, gemiddeld 10 km op 1 liter benzine, bij een benzineprijs van is € 1,70 per liter (prijspeil maart 2011), levert 5% brandstofbesparing € 213 per jaar op.
Bij een vrachtwagen die 100.000 kilometer per jaar rijdt, gemiddeld 4 km op 1 liter diesel, bij een dieselprijs van is € 1,40 per liter (prijspeil maart 2011), levert 5% brandstofbesparing € 1.750 per jaar op.
Aangezien een motor met een Start-Stop systeem alleen draait wanneer het nodig is wordt geld bespaard op brandstof en onderhoud (minder draaiuren).
Cruisecontrol voor vrachtwagens staat op de Energielijst (2024, code 240907) en komt daarom, onder voorwaarden, in aanmerking voor Energie Investerings Aftrek (EIA). Dit betekent dat je een extra bedrag ter grootte van 40% (2024) van het investeringsbedrag ten laste mag brengen van de winst. Zie voor meer informatie www.rvo.nl/eia.
Overige besparingen
Sommige systemen kunnen naast de gangbare tracking functionaliteiten ook het rijgedrag van de bestuurder(ster) monitoren. Deze oplossing biedt naast een enorme reductie op brandstofverbruik ook een schadevermindering van ca 30%.
Bron: Het Nieuwe Rijden, Stichting Stimular, TraSec BV