Beschrijving
Biobrandstoffen zijn een alternatief voor fossiele brandstoffen. Biobrandstoffen worden gemaakt uit biomassa, dat een verzamelnaam is voor alles wat (ooit) gegroeid is en dat nog niet tot fossiele brandstof is gevormd. Het gaat om plantaardig materiaal, mest en dierlijke vetten. Biodiesel (FAME en HVO) kan worden gebruikt ter vervanging van diesel, bio-ethanol ter vervanging van benzine en biogas/groen gas ter vervanging van aardgas.
Vraag bij de leverancier vooraf wat de oorsprong is van de biobrandstof en welke aantoonbare reducties van CO2 en fijn stof er worden gehaald. Zie ook de milieuaspecten hieronder.
Snel stapt volledig over op HVO
Snel Logistic Solutions, Gert Snel
Snel ging nog geen jaar geleden rijden op HVO, maar een belangrijke klant heeft nu aan Snel gevraagd om volledig over te stappen op de blauwe diesel.
NS bussen rijden straks op brandstof uit afval
Nederlandse Spoorwegen
In 2017 zette NS ruim 22.000 bussen in bij werkzaamheden en bijna 9.000 bussen bij storingen. NS ziet het gebruik van HVO-brandstof als een belangrijke eerste stap naar volledig uitstootvrij busvervoer.
SNB rijdt op 100 procent HVO
Slibverwerking Noord-Brabant (SNB)
Gebruik van deze biobrandstof zorgt voor een reductie van de CO2-uitstoot van meer dan 89 procent. Daarmee verduurzaamt het slibstransport van Slibverwerking Noord-Brabant substantieel.
17% CO2-reductie door eigen mengstation voor diesel
De Jong Zuurmond Infrabeheer, Onderhoud & Services
In april van 2017 nam De Jong Zuurmond het eerste private mengstation voor duurzame brandstof in gebruik. Dit mengstation stelt het bedrijf in staat om fossiele diesel te combineren met HVO.
Biobrandstof voor CO2-neutraal zeetransport
Tony's Chocolonely
Tony’s Chocolonely en GoodShipping realiseren CO2-neutraal zeetransport. Met ingang van 2018 wordt fossiele stookolie vervangen wordt door duurzame marine biobrandstof.
24% minder CO2-uitstoot per vrachtwagenÂtank
Coca Cola
Coca-Cola blijft ook in 2017 met de transportbedrijven, Nijol en DAF Trucks hernieuwbare diesel gebruiken. De vorig jaar gestarte pilot is succesvol en wordt uitgebreid van 6 naar 9 vrachtwagens.
Toepasbaarheid
Biobrandstoffen worden al standaard bijgemengd in reguliere brandstoffen (B7, E5). Dit percentage wordt elk jaar iets verhoogd vanwege Europese afspraken.
Bio-ethanol wordt ook in hogere % verkocht aan de pomp, zoals E10 en Blue One 95, dat geschikt is voor de meeste auto’s van na het jaar 2000. Bij het toepassen van hogere percentages biobrandstoffen zijn mogelijk aanpassingen aan het voertuig nodig (denk aan andere brandstofleidingen). Vraag toestemming bij de fabrikant als je hogere percentages dan 20% wilt gaan tanken.
Biodiesel kan op meerdere manieren geproduceerd worden. Gangbaar is FAME biodiesel, waarbij biologische oliën en vetten met alcohol omgezet worden tot biodiesel. FAME kan niet in hoge percentages bijgemengd worden vanwege het relatief hoge stollingspunt en de kans dat er op langere termijn draden in ontstaan en de brandstoffilters verstopt raken. Tot ongeveer 5% is het echter geen probleem. In opkomst is HVO-biodiesel, waarbij biologisch materiaal omgezet wordt met waterstof. HVO is een ‘drop-in’-brandstof die onbeperkt bijgemengd kan worden en zelfs zonder problemen als 100% biodiesel gebruikt kan worden. Bij bijmenging van meer dan 30% geldt nog steeds dat je de fabrikant om toestemming moet vragen.
Het aantal tankstations waar je biobrandstoffen kunt tanken stijgt, maar is nog steeds vrij beperkt. Veel bedrijven tanken uit eigen ‘IBC’ tanks, die ze naar keuze kunnen laten vullen met een biodieselmengsel. B20 en B30 worden het meest gebruikt. Informeer bij jouw gemeente of provincie naar plannen voor een tankstation met biobrandstoffen in jouw omgeving. Overweeg als je een groot wagenpark hebt een tankpunt op eigen terrein te realiseren of om dit in samenwerking met andere bedrijven te organiseren.
Milieuaspecten
De oorsprong van de biobrandstof beïnvloedt in sterke mate de milieu-impact:
- 1e generatie biobrandstoffen worden gewonnen uit landbouwgewassen zoals koolzaad en soja. Zij concurreren direct met voedselproductie. Deze biobrandstoffen worden mede verantwoordelijk gehouden voor de stijgende voedselprijzen. Deze negatieve effecten zijn dermate groot dat bijvoorbeeld de CO2-winst geheel teniet wordt gedaan als gevolg van extra landgebruik in de tropen. Deze eerste generatie biobrandstoffen dienen daarom uitgefaseerd te worden.
- 2e generatie biobrandstoffen worden gewonnen uit (plantaardige en dierlijke) afvalstromen zoals mest, frituurvetten, tomatenstengels en houtsnippers. Zij concurreren niet met voedselproductie en zijn milieuvriendelijker. De CO2-winst van deze biobrandstoffen kan oplopen tot 89%.
- 3e generatie biobrandstoffen worden gemaakt uit algen, maar zijn nog niet commercieel verkrijgbaar.
De luchtverontreinigingseffecten zijn sterk afhankelijk van het soort biobrandstof. HVO-biodiesel stoot 10 tot 35% minder NOx en fijnstof uit dan gewone diesel en bevat geen zwavel. FAME-biodiesel levert weinig extra winst op dit vlak op. Als de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen belangrijk is, ga dan bij jouw leverancier na wat andere schone brandstoffen op dit vlak kunnen betekenen.
Financiële aspecten
Biobrandstoffen zijn in Nederland over het algemeen iets duurder dan fossiele brandstoffen. HVO-biodiesel kost ongeveer € 0,20 tot € 0,25 per liter meer dan gewone diesel. De 20% variant is 4 tot 5% duurder per liter. Voor biobrandstoffen moet nog evenveel accijns worden betaald als voor fossiele brandstoffen, terwijl In Duitsland de mengbrandstoffen juist flink goedkoper zijn. Testen wijzen uit dat het brandstofverbruik van biobrandstoffen in liters/km gelijk of iets hoger ligt (in de orde van 1 tot2% bij HVO en E10 tot 3 tot 5% bij FAME) dan bij fossiele brandstoffen.
Aanvullende informatie
- Zie ook tip Duurzame brandstoffen voor personenauto’s en bestelauto’s.
- Gemeente Amsterdam heeft logo’s voor duurzaam vervoer gemaakt om zo duurzaam vervoer te promoten.
Bron: Stichting Stimular