Beschrijving
Kantoorartikelen zijn vaak kleine gebruiksvoorwerpen, die regelmatig zoek raken. Op het gebruik van kantoorartikelen kan worden bespaard door:
- Kantoorartikelen pas aan te schaffen als ze niet of nauwelijks op voorraad zijn.
- Een goede voorraadadministratie bij te houden (wie haalt wat en hoeveel).
- Aan iedereen een set standaard bureauspullen uit te reiken en schaf voor iedere werknemer een vulpotlood en een hervulbare pen aan met daarop de naam gegraveerd in plaats van wegwerpschrijfgerei.
- Verstrek pas nieuwe kantoorartikelen als het kapotte of lege kantoorartikel wordt ingeleverd.
- Hergebruik kantoorartikelen zoals ordners, mappen, hechters etc. door deze terug te sturen naar het magazijn. Een groot deel daarvan kan na een eventuele kleine opknapbeurt, zoals een nieuwe rugsticker, weer uitgezet worden.
- Beperk zoveel mogelijk het assortiment door bijvoorbeeld slechts één type ballpoint aan te schaffen.
Toepasbaarheid
Deze optie is algemeen toepasbaar, maar met name bij veel administratieve werkzaamheden.
Milieu Aspecten
Bovenstaande opties beperken het gebruik van grondstoffen. De hoeveelheid afval vermindert navenant.
Financiële aspecten
De investeringen verbonden aan deze maatregel betreffen de kosten van de hervulbare pennen met daarin de naam van de medewerker gegraveerd. Er wordt bespaard op de inkoop van kantoorartikelen.
Bron: Infomil