Beschrijving
Laat de uitvoerder een beknopte afvalregistratie bijhouden op de bouwplaats. De uitvoerder kan aan de hand van deze registratie de afvalscheiding beter begeleiden en kan eenvoudig controleren of de verwijdering van het afval volgens de planning en begroting verloopt. Eventueel kan de afvalregistratie geïntegreerd worden in het weekrapport van de uitvoerder.
Onderdelen van de registratie kunnen zijn:
- bonnummer;
- soort container;
- inhoud;
- datum afvoer;
- controle van inhoud;
- aanvullende opmerkingen.
Toepasbaarheid
Deze maatregel is algemeen toepasbaar. Het is met name interessant voor kleinere projecten waarvan afval naar de werf wordt gebracht, omdat de afvalinzamelaar geen afvaloverzicht van deze projecten kan maken (zie ook tip Afvalregistratie voor bouwbedrijven). De afvalregistratie van de kleine projecten geeft dan ook direct meer inzicht in de oorsprong van het afval in de container op de werf.
Milieu aspecten
De uitvoerder wordt zich meer bewust van de hoeveelheden en soorten afval die worden afgevoerd op het project. Het verkregen inzicht kan leiden tot verbeterpunten in volgende projecten. Als bijvoorbeeld uit de registratie blijkt dat er uitzonderlijk veel puin is afgevoerd, dan kan de uitvoerder nagaan hoe dat komt en nieuwe afspraken maken met medewerkers en onderaannemers. Zo kan afvalregistratie leiden tot afvalpreventie en betere scheiding.
Financiële aspecten
Deze maatregel kan kosten besparen doordat uitvoerders meer inzicht krijgen in de vraag of de afvalafvoer volgens planning en begroting verloopt. Daardoor kan op tijd worden ingegrepen als de hoeveelheden afval meer zijn dan verwacht. Bovendien stimuleert deze maatregel dat uitvoerders meer gaan nadenken over de hoeveelheden afval en de herkomst ervan. Dit stimuleert afvalpreventie bij volgende projecten.
Bron: Stichting Bouwresearch en Stichting Stimular