Beschrijving
Acquireer gericht op retourlading om daarmee het gedeeltelijk of volledig leeg retour rijden te reduceren. Dit kan plaatsvinden op twee niveaus.
- Op operationeel niveau: op incidentele basis acquisitie uitvoeren om zo één of enkele ritten te voorzien van retourlading. Bronnen voor deze acquisitie zijn bijvoorbeeld expediteurs, collega transportbedrijven, marktplaatsen voor transportopdrachten (Teleroute).
- Op tactisch/strategisch niveau: gericht op het verkrijgen van een structureel aanbod van retourlading (tegen een rendabel tarief) in regionen waar vrachtwagens vaak geheel of grotendeels leeg in de buurt komen. Hierdoor wordt het gedeeltelijk of geheel leeg rijden voorkomen.
Toepasbaarheid
In verband met omrijden en extra laad- en lostijd bij retourlading is dit vaak pas interessant op de langere afstanden, bijvoorbeeld vanaf 50 of 100 km leegrijden.
Tarieven voor het vervoeren van “incidentele” retourlading zijn over het algemeen laag. De economische afweging om een incidentele retourvracht uit te voeren of niet, moet daarom altijd berekend worden.
Milieuaspecten
De kilometerreductie is afhankelijk van de mate waarin in de huidige situatie wordt leeggereden. Een kilometerreductie van 3 tot 10% kan haalbaar zijn.
Financiële aspecten
De opbrengst van de rit neemt toe door de retourlading. De kosten stijgen ook enigszins door extra laad- en lostijd en eventuele omrijkilometers. Daarom is het meenemen van retourlading vooral interessant op langere afstanden. De kostenreductie kan variëren van 2 tot 8%.
Bron: Digiscan Logistiek