I. Verhuizen en een nieuw begin
Praktische tips voor een efficiënte en duurzame verhuizing. Ook tips voor het verbeteren van duurzaam organisatie- en medewerkersgedrag.
Duurzaam verhuizen begint vóór de verhuizing. Ruim ongebruikte spullen op en verklein de voorraden. Zo hoef je minder te verhuizen.
Zorg dat zo min mogelijk overbodig archief meeverhuist. Dat scheelt verhuiskosten en eventueel de aanschaf van meubilair om het op te bergen. De ervaring leert dat als mensen flink moeten opruimen, ze gemiddeld de helft weggooien.
Voorzie archiefmateriaal bij het archiveren van een datum of voorwaarde die aangeeft wanneer het weggegooid kan worden. Zo is het veel eenvoudiger om het archief op te schonen. Eén centraal archief kan de kastruimte beperken.
Verkleinen van de voorraden grond- en hulpstoffen maakt een verhuizing goedkoper en makkelijker.
Denk aan:
Door een verhuizer te nemen die duurzaam onderneemt en die met weinig vervoerskilometers jouw spullen kan verhuizen, kun je ook hier milieuwinst boeken.
Meestal is het transport de belangrijkste milieubelasting van een verhuizing. Hoe minder kilometers de vrachtwagens rijden, hoe kleiner de milieubelasting van jouw verhuizing.
Verhuizers kunnen de CO2-uitstoot die veroorzaakt wordt door jouw verhuizing en hun algemene bedrijfsactiviteiten beperken en wat er over blijft compenseren. Beperken kan onder andere door zuinige vrachtwagens, chauffeurs met een rijopleiding gericht op het Nieuwe Rijden (gericht op brandstofbesparing), en een goed geïsoleerde opslag. Vraag het bedrijf hoe ze de CO2-uitstoot van hun activiteiten reduceren.
Verhuizers kunnen ook op meerdere manieren milieuvriendelijker en duurzamer werken. Door hen ernaar te vragen stimuleer je duurzaamheid, kun je het meewegen in jouw keuze voor een verhuizer of specifieke duurzaamheidsafspraken maken. Denk bijvoorbeeld aan:
Voorkom dat je materialen met de oude adresgegevens moet weggooien.
Na een verhuizing wordt drukwerk met het oude adres onbruikbaar. Dit is op te lossen door het adres te printen op briefpapier. Voor enveloppen is er de keus om:
Een gecombineerde mailing of een e-mailing bespaart materiaal en verzendkosten.
Een verhuizing is het ideale moment om het reisgedrag van je medewerkers te beïnvloeden. Medewerkers hebben nog geen vast reispatroon opgebouwd en staan open voor nieuwe mogelijkheden.
Als jouw nieuwe locatie slecht bereikbaar is per OV kun je bij de busonderneming, de gemeente of een vervoerscoördinatiecentrum vragen of er mogelijkheden zijn om dat te verbeteren. Soms is bedrijfsvervoer aan het begin en eind van de dag een betere oplossing. Vanpoolen
Het mobiliteitsgedrag van medewerkers is te beïnvloeden door regelingen zoals een vierdaagse werkweek, een fiets van de zaak, een mobiliteitsbudget waarmee mensen zelf hun vervoerswijze kunnen kiezen, het maximeren van de reiskostenvergoeding of een verhuiskostenvergoeding. Een verhuizing is een goed moment om de mogelijkheden ludiek te introduceren via een campagne.
Autogebruik met 10% afgenomen
Maasstad Ziekenhuis, Tijs van de Wielen (manager HR, strategie en verantwoording)
Hoe krijg je mensen uit de auto? Met deze vraag werd ik geconfronteerd toen het Maasstad Ziekenhuis vanaf twee lokaties met redelijke parkeergelegenheid verhuisde. Dé kans om fiets en OV te stimuleren."
Mobiliteitsmanagement bij verhuizing
MAERSK, Erik Smit
In verband met gebrek aan parkeerplaatsen op onze nieuwe locatie hebben wij een nieuwe vervoerregeling opgesteld. De medewerkers zijn tevreden over onze aanpak van de vervoerproblematiek.
Duurzame mobiliteit verbindt
Zalsman, Remco Reinink
Bijna als in een file reden de werknemers van Zalsman na de verhuizing van Kampen naar Zwolle. Zalsman vond de oplossing in het leasen van elektrische (pool)auto’s.
Instrueer je medewerkers bij de start over het nieuwe gebouw en nieuwe gewoontes.
Zorg dat medewerkers weten hoe alles op de nieuwe werkplek werkt. Hang op logische plekken gebruiksaanwijzingen op over de klimaatregeling, verwarming, kopieerapparaten en printers en over een goede afvalscheiding.
De verhuizing is een mooi moment om nieuwe gewoontes aan te leren. Denk bijvoorbeeld aan de scheiding van extra afvalstromen, verlichting uit doen, met de fiets komen, inkoop en gebruik van duurzame kantoorartikelen (navulbaar, tweezijdig beschrijfbaar) en dergelijke.
Vermeld voor het Openbaar Vervoer de naam en loopafstand van de dichtstbijzijnde halte. Zie www.9292ov.nl. Mogelijk is jouw bedrijf ook per OV-fiets bereikbaar. Informeer bezoekers over openbaar vervoerÂ
Zorg dat installaties in de beginfase goed ingeregeld worden. Monitoring van het energieverbruik kan hierbij helpen.
Registreer in het nieuwe gebouw je energie- en waterverbruik, afvalstromen en zakelijk vervoer. Bijvoorbeeld met de Milieubarometer. Zo kun je nagaan of er verdere besparingen mogelijk zijn. Registreer milieugegevens en bepaal je milieuscore
Als je het goed geregeld hebt, heb je toegang tot de data van de energiemeters. Controleer deze het eerste jaar maandelijks, en verhoog de frequentie als het verbruik onverwacht hoog is of het verbruikspatroon niet verklaard kan worden. Registreer en analyseer energieverbruik (energiebeheerÂsysteem, EBS)
Watermeters zijn meestal niet slim, schrijf het eerste jaar (minimaal) maandelijks de meterstanden op. Kloppen deze met je verwachting?
Een goede inregeling van installaties verhoogt het comfort en verlaagt de energiekosten. Slechts 10% van de installaties is naar schatting bij oplevering goed ingeregeld.
Denk aan plattegronden, technische tekeningen, informatie over de werking van apparatuur en het instellen van tijdklokken, thermostaten en ander onderhoud. Gebruik deze informatie om een planning en instructie te maken voor terugkerend onderhoud.
Bij warmtekoudeopslag moeten doorlopend diverse metingen worden verricht en gerapporteerd aan de provincie. Bewaak ook zelf het functioneren van de WKO, omdat deze regelmatig niet goed wordt benut, zeker in de eerste jaren na oplevering. Bewaak en verbeter functioneren WKO-systeem
Het energielabel is (ook) voor nieuwe utiliteitsbouw verplicht. Na oplevering laat je een energielabel maken.
Publieke overheidsgebouwen vanaf 500 m2 moeten het energielabel op een voor het publiek zichtbare plek bevestigen. Andere publieke gebouwen (zoals ziekenhuizen, scholen, winkels, supermarkten, restaurants, schouwburgen, banken en hotels) vanaf 500 m2 moeten dat ook als ze een energielabel hebben.
Woonstede Ede perfectioneert het hoofdkantoor
Woonstede Ede, Wim Sterkenburg
Nadat we alle verbruik in de computer invoerden met behulp van de Milieubarometer zijn we aan de slag gegaan om minder papier en 's nachts minder elektriciteit te gebruiken.
Goed inzicht verbruik helpt panden naar energieÂneutraal
IBDL, Paul Veth
"Techniek en gadgets helpen om mijn bedrijfsÂpanden energieneutraal te maken. Met een app voor energieÂbeheer kunnen we alles zelfs op afstand regelen."
Waarschijnlijk ben je na de verhuizing, helaas, nog wel even bezig met het oplossen van problemen. En, duurzaam gedrag van medewerkers blijft aandacht vragen. Toe aan een volgende uitdaging? Bekijk onze wegwijzers Klimaatneutraal ondernemen en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
ondersteuning nodig?
Verhuizen, nieuwbouw of uitbreiding is de kans om duurzamer en efficiënter te gaan ondernemen. Stimular kan met jou meedenken en duurzaam verhuisadvies geven.
© 2020 Stichting Stimular
Abonneer je nu!
Abonneer je op onze doe-het-zelf-nieuwsbrief met inspirerende voorbeelden, hulpmiddelen en maatregelen om met je bedrijf of organisatie te werken aan duurzaam ondernemen. Max. 10 keer/jaar.